De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 3 augustus 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Prijsvechters onder
supers zeer in trek

   
 

door René Lukassen AMSTERDAM - Nederlanders doen steeds vaker hun boodschappen bij prijsvechters. Voor het eerst in de geschiedenis hebben winkelformules Aldi en Lidl daardoor hun marktaandeel in Nederland zien toenemen tot meer dan tien procent. Aldi snoept veel klanten weg bij Edah, Lidl bij Konmar.

Dat blijkt uit gegevens van onderzoeksbureau GfK uit Dongen. In de eerste zes maanden van dit jaar deed één op de twee Nederlanders wel eens boodschappen bij Aldi en één op de vijf wel eens bij Lidl.

De Aldi-klanten gaven gemiddeld 21,29 euro per bezoek uit en de Lidl-bezoekers 18,07 euro. De belangrijkste argumenten om bij Aldi boodschappen te doen, zijn de lage prijzen, de goede kwaliteit en de aantrekkelijke aanbiedingen, aldus GfK. Bij Lidl spelen ook de goede versafdelingen een rol.

Onderzoeker Joop Holla van GfK verklaart het succes van de prijsvechters onder meer door te wijzen op een prijscampagne bij de invoering van de euro. Aldi liet daarbij in paginagrote advertenties weten zijn guldenbedragen netjes om te rekenen in euro's en de omgerekende bedragen naar beneden af te ronden.

Nieuwe klanten

Veel Nederlanders waren juist bang dat winkelbedrijven de komst van de euro zouden aangrijpen om hun prijzen te verhogen. Door nadrukkelijk te melden de prijzen níet te verhogen, trok Aldi veel nieuwe klanten naar zich toe, denkt Holla. Het lage prijsniveau, bij economisch steeds moeilijkere tijden, levert ook meer en meer kopers op, stelt de onderzoeker.

Vooral gezinnen met kinderen weten de prijsvechters te vinden. Van elke euro die in Aldi of Lidl wordt uitgegeven, is 45 procent van een huishouden met kroost. Een kwart is afkomstig van 54 plussers (van wie de kinderen al het huis uit zijn). Jongere huishoudens zonder kinderen laten de prijsvechters over het algemeen links liggen.

Heel erg trouw zijn de klanten van beide winkelformules overigens niet. Voor nog geen acht procent van de Aldi-klanten is de Duitse discountketen de belangrijkste winkel. Bij het eveneens Duitse Lidl is dat met twee procent nog minder het geval. De Aldi-klant doet relatief ook vaak boodschappen bij Edah, Konmar, Super de Boer (alle drie Laurus) en C1000 (Schuitema). De Lidl-klant komt veel bij Edah en de regionale keten Koopconsult.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 3 augustus 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.