AMSTERDAM - KPN Mobile is woedend op de Opta. Laatstgenoemde plaatste gisteren een advertentie in zes landelijke dagbladen waarin de consument duidelijk werd gemaakt dat goedkoper bellen op lokaal niveau nu ook tot de mogelijkheden behoort.
Dit goedkoper bellen kan via het zogenoemde Carrier Pre Selectie systeem (CPS). Met CPS kiest de beller ervoor de gesprekken te laten verlopen via een andere telecomaanbieder dan KPN. Dit was al mogelijk voor gesprekken naar het buitenland en op nationaal niveau. Gisteren zijn ook de lokale gesprekken vrijgegeven. Per jaar kan dit 50 à 100 euro schelen op de telefoonrekening, stelt de Opta, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit.
In de advertentie geeft de Opta aan dat via hun website of via een antwoordnummer een prijsvergelijking kan worden opgevraagd. "Wij vinden niet dat het de rol van de Opta is om consumenten een prijsvergelijking te geven. Uit alles blijkt dat de klant wel heel achterlijk moet zijn om niet weg te gaan bij KPN. De Opta streeft de Consumentenbond bijna voorbij", aldus een woordvoerster van KPN.
Ook is KPN het niet eens met de inhoud. "De Opta stelt dat 60 procent van het belverkeer lokaal is. Daarop zijn ook de berekeningen gemaakt dat het overgaan naar een andere aanbieder 50 tot 100 euro per jaar kan schelen. Wij hebben berekend dat hooguit 20 tot 25 procent lokaal wordt gebeld. De besparing is hooguit één euro per maand."
KPN sluit niet uit dat het juridische stappen gaat ondernemen tegen de Opta.