SCHIPHOL - Vakbond De Unie neemt volledig afstand van de looneis van 40% van de 200 KLM-grondwerktuigkundigen die afgelopen weekeinde met een wilde staking ruim 16.000 reizigers dupeerden. De Unie wil dat eerst over een gedegen reorganisatie wordt gesproken, dan pas over geld.
"Eerst het huis op orde", zegt onderhandelaar Robert Ramdas een dag voor hervatting van het KLM-overleg over de looneis van de technici. Over een looneis van 40% is de Unie duidelijk; daarover valt niet met de bond te praten. "Dan ga je wel naar het Amerikaans model. Daar gelden hele andere wetten en zijn secundaire zaken, zoals ontslagbescherming, veel minder goed geregeld. Daar kennen ze geen sociale arbeidsvoorwaarden."
De Unie beschouwt zich als een brede bond met maatschappelijke verantwoordelijkheden, ook naar andere afdelingen bij de KLM. "Een dusdanige eenzijdige verhoging van de salarissen voor de grondwerktuigkundigen, zonder de doorwerking naar andere groepen medewerkers, is bijzonder ongewenst", luidt het standpunt.
De Nederlandse Vereniging van Luchtvaart Technici steunt als enige de looneis, die is afgeleid van de betaling van technici bij KLM-partner Northwest Airlines in de Verenigde Staten.
"De Unie vindt dat het conflict van de grondwerktuigkundigen bij KLM zich te veel toespitst op de salariëring en te weinig op zaken als organisatiestructuur en waardering voor de grondwerktuigkundigen", zegt Ramdas.
De Unie pleit voor een nieuwe structuur waarbij een meer efficiënte en effectieve organisatie wordt nagestreefd, die voldoet aan de hedendaagse eisen. "Pas daarna kijk je naar een passende beloning", zegt hij. De huidige structuur is een 'waterhoofd', waar de verhouding tussen monteurs en senioren volledig zoek is. "Daar zit het echte probleem", volgens Ramdas.
De Unie vindt de looneis van 40% in deze tijd onverantwoord en meent dat die volledig haaks staat op de positie van de burgerluchtvaart na 11 september. "Wij hebben ook nooit een percentage genoemd", aldus de Unie.