AMSTERDAM - Topman Tony Martin van Vedior mocht dan wel zijn bagage zijn kwijtgeraakt toen hij vanuit Londen in het Amsterdamse hotel aankwam, zijn voorzichtige optimisme had hij niet verloren. Gisteren presenteerde het uitzendconcern de cijfers over het tweede kwartaal van dit jaar. Het bedrijfsresultaat werd meer dan gehalveerd in vergelijking met dezelfde periode 2001. Toch was dat boven de verwachtingen van analisten.
|
Vedior zag de omzet op de Nederlandse markt dalen. (Foto: ANP)
|
Martin blijft de moed erin houden en ziet een herstel in de markt, hoewel fragiel. "Maar laten we ophouden wanhopig naar tekenen van herstel te zoeken. Dat is net zoiets als bij de telefoon gaan zitten en wachten op een telefoontje."
Analist Paul Boltjes van Van Lanschot Bankiers vindt het optimisme niet ongegrond. "We wisten al dat het eerste halfjaar van 2002 moeilijk zou worden. Het ging er tot nu toe alleen maar om met hoeveel de winst zou afnemen."
Analisten hadden over het tweede kwartaal een bedrijfsresultaat verwacht van €41 miljoen, Vedior rapporteerde een bedrijfsresultaat van €44 miljoen tegen €89 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Het nettoresultaat (voor afschrijving goodwill en bijzondere posten) was €19 miljoen tegen €42 miljoen het jaar ervoor. De winst per aandeel (voor afschrijving van goodwill en bijzondere baten) bedroeg €0,11.
"Concurrent Manpower heeft onlangs verrassende cijfers bekend gemaakt, terwijl Adecco juist tegenviel. Vedior zit er tussenin", zegt Boltjes. Hij verwacht dat de cijfers voor het derde kwartaal op jaarbasis nog negatief zullen uitvallen, maar ten opzichte van het eerste kwartaal 2002 een verbetering laten zien doordat er in de vakantieperiode veel uitzendkrachten nodig zijn.
Vedior haalt de inkomsten voor 50% uit het traditionele uitzendwerk (licht administratief en industrieel personeel). Maar het uitzendconcern wil meer en meer specialistische diensten gaan verlenen (accountancy, it, techniek, gezondheid en opleiding) omdat deze diensten minder conjunctuurgevoelig zijn en de winstmarges hoger. "Het groeipotentieel voor specialistische diensten op de lange termijn is ook beter", zegt Albert Ploegh van Stroeve. "Vedior is de concurrentie daar op voor. Vorig jaar boekte de uitzender goede cijfers in het eerste halfjaar, terwijl de winst bij Adecco en Manpower al omlaag ging omdat zij meer industrieel en administratief personeel uitzenden."
Vedior zag de omzet met 9% dalen naar €1,575 miljard. Dat was vooral te wijten aan de Amerikaanse en de voor de uitzender belangrijke Franse markt waar respectievelijk 32% en 9% minder omzet werd gedraaid. In de Verenigde Staten komt dat door minder vraag naar it'ers en financiële specialisten, terwijl Vedior in Frankrijk bezig is te herstructureren en de ommezwaai te maken naar meer specialistische dienstverlening. In Groot-Brittannië daalde de omzet met 1% en in de Benelux 6%.
Martin benadrukt dat ze in de VS meer marktaandeel willen, maar dat zal via het opkopen van kleine(re) bedrijven gebeuren. "Dat geldt ook voor de rest van de wereld", zegt de topman. "Liever een paar kleine bedrijven overnemen waarbij het risico nagenoeg nihil is." Over het eerste halfjaar zag Vedior de omzet afnemen met 11% naar €3,046 miljard ten opzichte van 2001. Het nettoresultaat bedroeg €31 miljoen. Na het afschrijven van goodwill en bijzondere posten behaalde de uitzender een nettoverlies van €94 miljoen.