De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 30 juli 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Tournieuws 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  'Loonoffer van personeel in één dag verkwanseld'
Wilde staking kwam
bij KLM-directie
hard aan

   
 

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 26kb)
De KLM gaat stakende grondwerktuigkundigen juridisch aanpakken.
SCHIPHOL - De wilde staking van KLM-technici, die op deze manier hun looneis van 40% wilden schragen, tijdens het afgelopen vakantieweekeinde kwam bij de directie van de luchtvaartmaatschappij hard aan. Het loonoffer dat bijna 30.000 KLM'ers na de aanslagen in de VS brachten om de maatschappij met succes in de lucht te houden, is volgens de directie met de stakingsschade van €15 miljoen in één dag verkwanseld. En dat terwijl KLM sommige groepen technici een flinke loonsverhoging in het vooruitzicht stelt.

"We waren nog volop in gesprek, zonder grimmige stakingsdreigingen", zegt Wim Kooijman, directeur personeelszaken van KLM. "Verbetering van het inkomen van de technici kan uiteindelijk misschien wel oplopen tot zo'n 10% voor sommige groepen. Dan moet er wel ook wat veranderen."

De 40%-eis van de stakers is, volgens de KLM-leiding, absoluut niet realistisch. "Hoe dan ook, aan die eis zal nooit worden toegegeven, helemaal nooit onder dwang", zegt de personeelsdirecteur. Geen van de vakbonden noch de ondernemingsraad steunden de eisen. Alleen de Nederlandse Vereniging van Luchtvaart Technici (NVLT) bracht tot ergernis van de eigen leden openlijk sympathie op voor de 40%-salariseis van de stakers.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x426, 17kb)
Wim Kooijman.
De loonoffers die bijna 30.000 KLM'ers na de aanslagen in de VS brachten om de maatschappij - naar later bleek - met succes in de lucht te houden, zijn met de stakingsschade van €15 miljoen in één dag verkwanseld. "Voor het eerst vlogen we het afgelopen kwartaal weer in de zwarte cijfers, maar ook die €11 miljoen winst is om zeep geholpen", zegt de KLM-chef. "Iedereen begrijpt toch dat in een tijd van geldschaarste in de luchtvaart zo'n salariseis buiten alle proporties is. Trouwens, de rechter betitelde de stakingsactie ook glashelder als onrechtmatig."

"Als er financiële ruimte is voor verbeteringen, dan is die voor alle KLM'ers, niet alleen voor de technici die dat proberen af te dwingen. Het is zelfs intolerabel uitsluitend aan die groep te denken. Het toegeven aan een dergelijke looneis zou trouwens betekenen dat we tal van technische taken tegelijk zouden moeten staken. Onze concurrentiepositie zou met dat soort loonkosten niks meer waard zijn."

Voor de KLM-directeur, die de taal van de werkvloer spreekt en bij vriend en vijand wordt gewaardeerd om zijn no-nonsenseaanpak, is de maat sinds afgelopen weekeinde vol. "Voor dit soort meningsverschillen bestaat in onze cultuur maar één oplossing, namelijk de onderhandelingstafel. Nu heeft ons imago, en vooral dat van de technici, enorme schade opgelopen."

De stakers doorkruisten als ongeleide projectielen het KLM-overleg. "We zagen aan weerszijden van de tafel mogelijkheden voor verbeteringen. Maar die hebben tijd nodig en die moeten samenhangen met veranderingen. De tijd hebben we nauwelijks gehad", gaat de personeelsdirecteur van de KLM verder.

Een vergelijkend onderzoek onder Europese maatschappijen, dat werd gehouden als eerste stap om uit de impasse over de looneisen, toonde inmiddels aan dat de KLM-technici meer dan gemiddeld worden gehonoreerd, beter dan hun collega's bij Air France en British Airways, iets minder dan bij Lufthansa.

"We kunnen wel wat met die resultaten", zegt de personeelsdirecteur. "De KLM heeft bijvoorbeeld gemiddeld veel meer grondwerktuigkundigen dan monteurs. De opleidingen bij onze concurrenten zijn in de eigen vrije tijd en in ons geval tijdens de diensturen." Kooijman noemt meer mogelijkheden waarin de oplossing gezocht kan worden: "De werk- en rusttijden kunnen anders worden geregeld, meer afgestemd op de piekdrukte in de luchtvaart. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om dezelfde omvang van de ploegendiensten te hebben tijdens drukke en stille perioden van de dag."

Na een eerdere onverhoedse staking, vorige zomer, kreeg de KLM te maken met de gevolgen van aanslagen in de VS en de aanzwellende crisis in de luchtvaart zette het overleg naar de achtergrond. "We hadden te maken met grote onzekere factoren, nog steeds trouwens. In de afgelopen maanden beslissingen nemen was in niemands voordeel en diende zeker niet de vereiste zorgvuldigheid", aldus de KLM-chef.

De KLM wil de stakers aansprakelijk stellen voor de schade. Kooijman: "We gaan juridisch de mogelijkheden na. De stakingsperiode zal in elk geval op de lonen ingehouden worden. Het moet duidelijk worden dat wat is gebeurd, echt niet meer kan. We hebben twee keer voor die financiële gevolgen gewaarschuwd."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 30 juli 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.