De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 30 juli 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Tournieuws 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  'Diefstal gevonden spullen Schiphol'

door Jelle Heidstra

   
 

door Jelle Heidstra SCHIPHOL - Vakantiegangers die op Schiphol spullen kwijtraken, lopen kans hun bezittingen nooit meer terug te zien. Volgens diverse (ex-)medewerkers van de afdeling gevonden voorwerpen van de luchthaven maakt het personeel zich op grote schaal schuldig aan verduistering van binnengebrachte goederen.

Jaarlijks verdwijnen honderden kostbaarheden zoals draagbare computers, mobiele telefoons en geld, in de zakken van personeelsleden, aldus de medewerkers.

Naar aanleiding van klachten van reizigers heeft de Koninklijke Marechaussee de afgelopen twee jaar zeven keer een onderzoek gestart naar mogelijke verduistering. In geen van de gevallen kon echter voldoende bewijs worden gevonden om over te gaan tot vervolging.

Sjoemelen

Volgens Cengiz Gürz, een ex-werknemer van Schiphol Dienstverlening BV, dat verantwoordelijk is voor het bagagedepot en een aantal beveiligingstaken op de luchthaven, is dat gebrek aan bewijs te verklaren doordat het personeel precies weet hoe het, zonder sporen na te laten, kan sjoemelen met de uitvoerige registratie- en controleprocedures.

"Wanneer iemand een portefeuille inlevert, wordt bijvoorbeeld doelbewust geen afgiftebewijs meegegeven of wordt het bedrag niet vermeld. Zodra de vinder zijn hielen heeft gelicht verdwijnt de portemonnee of de inhoud ervan geruisloos in eigen zak."

Ingewijden in het computersysteem weten volgens Gürz, die zeventien jaar lang op Schiphol werkte, ook precies hoe ze netjes geregistreerde goederen spoorloos kunnen laten verdwijnen. "Het is voorgekomen dat iemand mij belde over een palmtop-computer die op dat moment in het schap lag. Toen de man drie uur later langskwam, was het apparaat verdwenen en bleek het ook niet meer in de computer te vinden", aldus de werknemer, die inmiddels is ontslagen, volgens eigen zeggen vanwege 'klokkenluiden'.

Ook is het in het verleden voorgekomen dat gevonden videoapparatuur door een medewerker van personeelszaken werd geleend voor eigen gebruik tijdens een vakantie. "Een incident. Het betrof een camera die al drie maanden niet was opgehaald en die na de vakantie netjes is teruggebracht", zegt het hoofd van de afdeling gevonden voorwerpen, Ronald Lagrand.

Andere werknemers bevestigen dat stelselmatig de hand wordt gelicht met de procedures voor inname en registratie. Volgens hen heerst er al jarenlang een cultuur waarin spullen in de zakken van werknemers, inclusief die van het leidinggevend personeel, verdwijnen.

Vooral voorwerpen die na drie maanden nog niet zijn opgehaald, zouden achterover worden gedrukt. "Ik heb gezien hoe een leidinggevende uit de opslag kwam met twee volle tassen die in zijn eigen auto verdwenen. Als je er iets van zegt krijg je te horen: 'We houden dit onder ons, hier praten we niet over'. Mensen die uit de school dreigen te klappen worden zelfs gedreigd met ontslag" verklaart een medewerker, die niet met zijn naam in de krant wil. "Vrijwel niemand heeft hier schone handen", verklaart ook een andere medewerker.

Directeur van Schiphol Dienstverlening Flip Poort sluit niet uit dat er bij gevonden voorwerpen af en toe zaken verdwijnen. "Maar", benadrukt hij, "op zo'n gigantische hoeveelheid spullen kan dat ook bijna niet anders."

Systematisch

Poort weigert echter te geloven dat er sprake is van systematische verduistering. "Voor Schiphol staat zorgvuldigheid bij het beheren van andermans spullen voorop. Naar aanleiding van fraudegevallen in het verleden hebben we de procedures aangescherpt. Alles wordt nu door twee mensen tegelijkertijd geteld en in de computer geregistreerd. Iedereen heeft een eigen code, zodat altijd is terug te vinden wie met een bepaald artikel bezig is geweest."

Schiphol Dienstverlening geeft aan de procedures voortdurend te toetsen. Poort: "Ook hebben we op een aantal strategische punten camera's geïnstalleerd. Maar verder moeten we toch vooral uitgaan van vertrouwen in de medewerkers."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 30 juli 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.