door Jelle Heidstra SCHIPHOL - Vakantiegangers die op Schiphol spullen kwijtraken, lopen kans hun bezittingen nooit meer terug te zien. Volgens diverse (ex-)medewerkers van de afdeling gevonden voorwerpen van de luchthaven maakt het personeel zich op grote schaal schuldig aan verduistering van binnengebrachte goederen.
Jaarlijks verdwijnen honderden kostbaarheden zoals draagbare computers, mobiele telefoons en geld, in de zakken van personeelsleden, aldus de medewerkers.
Naar aanleiding van klachten van reizigers heeft de Koninklijke Marechaussee de afgelopen twee jaar zeven keer een onderzoek gestart naar mogelijke verduistering. In geen van de gevallen kon echter voldoende bewijs worden gevonden om over te gaan tot vervolging.
Volgens Cengiz Gürz, een ex-werknemer van Schiphol Dienstverlening BV, dat verantwoordelijk is voor het bagagedepot en een aantal beveiligingstaken op de luchthaven, is dat gebrek aan bewijs te verklaren doordat het personeel precies weet hoe het, zonder sporen na te laten, kan sjoemelen met de uitvoerige registratie- en controleprocedures.
"Wanneer iemand een portefeuille inlevert, wordt bijvoorbeeld doelbewust geen afgiftebewijs meegegeven of wordt het bedrag niet vermeld. Zodra de vinder zijn hielen heeft gelicht verdwijnt de portemonnee of de inhoud ervan geruisloos in eigen zak."
Ingewijden in het computersysteem weten volgens Gürz, die zeventien jaar lang op Schiphol werkte, ook precies hoe ze netjes geregistreerde goederen spoorloos kunnen laten verdwijnen. "Het is voorgekomen dat iemand mij belde over een palmtop-computer die op dat moment in het schap lag. Toen de man drie uur later langskwam, was het apparaat verdwenen en bleek het ook niet meer in de computer te vinden", aldus de werknemer, die inmiddels is ontslagen, volgens eigen zeggen vanwege 'klokkenluiden'.
Ook is het in het verleden voorgekomen dat gevonden videoapparatuur door een medewerker van personeelszaken werd geleend voor eigen gebruik tijdens een vakantie. "Een incident. Het betrof een camera die al drie maanden niet was opgehaald en die na de vakantie netjes is teruggebracht", zegt het hoofd van de afdeling gevonden voorwerpen, Ronald Lagrand.
Andere werknemers bevestigen dat stelselmatig de hand wordt gelicht met de procedures voor inname en registratie. Volgens hen heerst er al jarenlang een cultuur waarin spullen in de zakken van werknemers, inclusief die van het leidinggevend personeel, verdwijnen.
Vooral voorwerpen die na drie maanden nog niet zijn opgehaald, zouden achterover worden gedrukt. "Ik heb gezien hoe een leidinggevende uit de opslag kwam met twee volle tassen die in zijn eigen auto verdwenen. Als je er iets van zegt krijg je te horen: 'We houden dit onder ons, hier praten we niet over'. Mensen die uit de school dreigen te klappen worden zelfs gedreigd met ontslag" verklaart een medewerker, die niet met zijn naam in de krant wil. "Vrijwel niemand heeft hier schone handen", verklaart ook een andere medewerker.
Directeur van Schiphol Dienstverlening Flip Poort sluit niet uit dat er bij gevonden voorwerpen af en toe zaken verdwijnen. "Maar", benadrukt hij, "op zo'n gigantische hoeveelheid spullen kan dat ook bijna niet anders."