AMSTERDAM - De supermarkten ronden massaal de europrijzen naar boven af. Mede daardoor zijn artikelen het afgelopen half jaar gemiddeld 2,3 procent duurder geworden.
Een ongebruikelijk forse stijging, meent de Consumentenbond. De bond presenteerde gisteren de laatste euromonitor, waarin hij het afgelopen anderhalf jaar de prijsontwikkeling na invoering van de euro onderzocht.
Uit het rapport blijkt dat een halfjaar geleden nog allerlei cijfers achter de komma voorkwamen, omdat de prijzen keurig waren omgerekend. In juni daarentegen eindigden de meeste prijzen achter de komma op een 5 of een 9. Vanwege afronding naar boven lijkt in de supermarkt sprake van uitgestelde prijsstijgingen, aldus de bond.
Bijna veertig procent van alle producten bleek inderdaad hoger geprijsd, terwijl van slechts twintig procent van de artikelen de prijs daalde sinds januari dit jaar.
Sommige branches blijken de prijzen nog sterker te verhogen dan de supermarkten. Benzineshops rekenden in juni 4,3 procent meer dan in januari. Grote boosdoener is het bekertje koffie, waarvan de prijs veelal steeg van 0,45 naar 0,70 euro.
Ook binnen de horecasector komt geen einde aan de prijsstijgingen, ontdekte de Consumentenbond. Lunchrooms verhoogden de tarieven dit voorjaar met 4,1 procent en hotels met 3,7 procent.
Naast de consumenten lijken ook de supermarkten zelf niet echt blij met de nieuwe euromunten, maar dan om andere redenen. Het muntje van één cent leidt tot grote ergernis. "Vooral het kassapersoneel ondervindt veel hinder van de eurocent", meent de woordvoerster van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).
Ook zouden er aan de kassa langere rijen staan door het zoeken naar het kleingeld. Het CBL stuurt deze maand een brandbrief naar minister van Financiën Hoogervorst, waarin het pleit voor afschaffing van de cent. Het eindbedrag op de kassabon kan dan naar boven worden afgerond, zoals ooit bij de gulden is ingevoerd.