De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 25 juli 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Tournieuws 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
SPORT ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Ferrari nog lang niet uitgefeest

door Coo Dijkman

   
 

HOCKENHEIM - Michael Schumacher werd op 'een slof en een oude voetbalschoen' voor de vijfde maal wereldkampioen in de Formule 1, waarmee hij in de voetsporen trad van de inmiddels overleden racelegende Juan Manuel Fangio. Gisteravond trok de Duitser echter hypermoderne voetbalschoenen aan en stapte letterlijk in de 'kicksen' van voetbalvedette Ronaldo. Zoals bekend is Schumi een groot voetballiefhebber die in zijn vrije tijd graag tegen een balletje trapt. Met de sloffen waarmee Ronaldo in de worldcupfinale beide goals voor Brazilië scoorde, nam Schumacher gisteravond in Mannheim aan een liefdadigheidswedstrijd deel. De opbrengst van het 'Spiel des Herzens', dat door de Duitse tv-zender RTL werd georganiseerd en door meer dan 25.000 toeschouwers werd bekeken, kwam ten goede aan de UNESCO, de culturele organisatie van de Verenigde Naties.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (400x525, 65kb)

Vandaag zal Schumi zich melden in Hockenheim waar komend weekeinde de Grand Prix van Duitsland wordt gehouden. Hij verheugt zich op de race voor eigen publiek. "Ik kom naar Hockenheim als wereldkampioen en dat is voor mij toch iets heel speciaals. Ik kijk ernaar uit om al die fans en vlaggen te zien als ik mijn rondjes draai. We zullen de titel er in stijl gaan vieren. Nu de druk weg is, hoeven we ons alleen maar op elke komende race te concentreren. Dan gaan we ervan genieten", zei de vijfvoudig wereldkampioen.

Ferrari's sportdirecteur Jean Todt waakt echter voor zelfingenomenheid. "We zullen niet verslappen. De grootste vergissing die we kunnen maken, is om met de ontwikkeling van de wagen te stoppen. Dat is een steeds maar doorgaand proces. Elke stap die we met de 2002-wagen kunnen maken, helpt ons bij de ontwikkeling van de auto voor volgend jaar", verklaarde Todt. Technisch directeur Ross Brawn deelt niet alleen die mening, maar voegde er strijdlustig aan toe: "We zullen er alles aan doen om Rubens (Barrichello) als tweede achter Michael te laten eindigen. Dat verdient hij. In de komende zes races zullen we hem helpen waar het kan. Ik vind het heel jammer dat hij veel pech heeft gehad, maar we zullen ervoor zorgen dat hij een fantastische finish van het seizoen meemaakt, waarbij ik enkele overwinningen niet uitsluit."

Hoe de Grote Prijs van Duitsland gaat verlopen, is ongewis, omdat alle teams zich op onbekend terrein zullen wanen. Het circuit is namelijk zo ingrijpend gerenoveerd dat van de 'oude' Ring alleen nog het stadiongedeelte intact is gebleven. De bloedsnelle, lange rechte stukken door de bossen zijn verdwenen. De reden van die miljoenen verslindende verbouwing is tweeledig. Als voornaamste aanleiding wordt het veiligheidsaspect aangevoerd omdat de snelheden op die vorige baan te hoog werden. Daarnaast heeft de renovatie 40.000 extra tribuneplaatsen - en dus euro's - opgeleverd (nu totaal 120.000). Hoewel computersimulaties een indicatie geven over rempunten en wagenafstellingen, zal de vrijdagtraining meer duidelijkheid aan rijders en technici verschaffen.

Vorig jaar won Ralf Schumacher met zijn Williams-BMW de race op Hockenheim, maar besefte Williams' engineer Sam Michael: "Door de veranderingen aan het circuit zijn alle bestaande gegevens over neerwaartse druk en wagenafstelling niet meer van toepassing. Dat betekent ook dat bandenkeuze en strategie anders zullen zijn. Het schijnt dat het circuit veel neerwaartse druk vereist, hoewel er ook een paar snelle bochten zijn. Ook een lang recht stuk met zeer hoge snelheid (ca. 310 km/uur). We hebben dan ook een hoop werk in de vrije training te verrichten."

Juan Pablo Montoya, die zijn Williams de laatste vijf races op pole position zette, waagt zich dan ook niet aan voorspellingen. "Het wordt een beetje gokken op het gereviseerde circuit", vertolkte hij de algemene stemming op Hockenheim, waar ook het team van Arrows aanwezig is. Teambaas Tom Walkinshaw heeft echter verzekerd dat de beschamende vertoning van afgelopen weekeinde, toen de rijders opdracht kregen zich niet te kwalificeren, geen herhaling krijgt.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 25 juli 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.