AMSTERDAM - De koopbereidheid van de consument is deze maand opnieuw afgenomen, meldde het CBS deze week. Wie denkt dat hij daarmee zo langzamerhand zijn Porsche weer kwijt kan in de Amsterdamse PC Hooftstraat - hét winkelwalhalla van vermogend Nederland - komt echter bedrogen uit. De rijken lijken nog niet op de kleintjes te letten en weten nog steeds de weg naar deze exclusieve winkelstraat makkelijk te vinden. Toch laat de onderkant van de upperclass het soms afweten. Zij verhuist naar de 'volkse' Kalverstraat, die wordt overspoeld door koopjesjagende Nederlanders.
Alle topmerken schoenen, kleding en juwelen op slechts een paar honderd meter van elkaar verwijderd. Wie geld genoeg heeft, kan zijn winkelplezier niet op in de PC Hooft. Het lijkt of de malaise op de effectenbeurzen - en de almaar stijgende prijzen - hier aan het mondaine publiek voorbij gaan. De mantelpakjes met leren tasje en mannen in kostuum drentelen parmantig voor de etalages heen en weer, en werpen een welwillende blik op het prijzige assortiment. Erg druk is het in de meeste panden niet, maar met slechts enkele klanten per dag heeft de winkelier al een mooie omzet.
De meeste chique winkels beweren niet te merken dat de gemiddelde Nederlander steen en been klaagt over chronisch geldgebrek door de komst van de euro. "We draaien erg goed", constateert een verkoper van modezaak The Society Shop. "Klanten kopen weliswaar iets minder, maar geven daar wel meer voor uit. Kochten ze eerst bijvoorbeeld een stropdas van honderd gulden, dan nemen ze er nu makkelijk één van zestig euro" (Hlf. 132, red.). Ze willen geen goedkope vodjes en letten niet zo op de prijs." De vaste klantenkring bestaat dan ook grotendeels uit directeuren en grootindustriëlen.
Ook de - veel duurdere - kleding van ontwerper Emporio Armani blijft erg gewild in de Amsterdamse straat. "Armani is een sterk merk. Dat blijven de mensen toch wel kopen, net als kleding van Gucci of Versace. Uit het hele land komen klanten speciaal hier naartoe. "Je ziet dat het goed gaat", grijnst de verkoper terwijl hij naar de lege rekken wijst.
Uit de schoenenwinkel van Bally en de golfkledingshop van Lacoste komen dezelfde geluiden. "Het gaat alleen maar beter", meent een verkoper in polo met het krokodillenlogo op zijn borst. Maar dat geldt volgens hem niet voor alle winkeliers. "Er zijn toch een aantal zaken failliet gegaan. Dus je zou denken dat het wat minder gaat. Het lijkt ook wel wat rustiger op de straat."
De net iets minder exclusieve winkels lijken als enige de dupe van het slechte economische klimaat. Wie met een modaal inkomen in goede tijden nog wel eens wil zwichten voor een kleurig Oilily-trui of sjaal, laat dit nu in het rek hangen. De verkoopster staat eenzaam tussen de drukke motiefjes in felle kleuren. "Klanten zijn voorzichtiger bij nieuwe aankopen. Ze wachten ook meer tot de uitverkoop. Oilily vinden ze vaak wel leuk, maar te duur voor zomaar. Opgewekt vervolgt ze: "Maar de toeristen blijven gewoon grif kopen, hoor."
Waarschijnlijk trekken de voormalige klanten van Oilily massaal naar de goedkopere Kalverstraat. De drukte op de bekende winkelstraat staat in schril contrast tot de statige rust in de PC Hooftstraat. Bij de Hennes & Mauritz is het dringen voor de kledingrekken met koopjes "Het lijkt wel of de mensen alleen maar meer kopen", meent een gehaaste verkoopster. "Ook bij de nieuwe collectie is het druk. H&M had nooit hoge prijzen, maar ze daalden zelfs ietsjes na de euro." Dit lijkt niet ongemerkt voorbij te gaan aan de Nederlander die helaas wél op de kleintjes moet letten.