door Gijsbert Termaat en Tjerk de Vries AMSTERDAM - Slachtoffers van ernstige aanrijdingen met letsel kunnen door een nieuwe werkwijze van politie en justitie sneller hun geld gestort krijgen van verzekeringsmaatschappijen.
Speciaal voor deze nieuwe methode wordt momenteel gewerkt aan het installeren van ongevallenteams waarin een zogenoemde Aanrijdingscoördinator en een Verkeershopper zitten. Deze teams moeten ervoor zorgen dat de kwaliteit van de processen-verbaal omhoog gaat.
Hierdoor keren de verzekeringsmaatschappijen sneller geld uit en wordt een einde gemaakt aan ellenlange discussies en vraagstukken waar slachtoffers nu regelmatig mee te maken krijgen als een politieverbaal niet geheel of onduidelijk is opgesteld.
Proefgebied
De Verkeershopper en Aanrijdingscoördinator gaan in het proefgebied Amsterdam van start, waarna mogelijk snel de rest van Nederland volgt.
"Het plan is nu in ontwikkeling", zegt Eric Vermeulen van de Amsterdamse politie. "De Aanrijdingscoördinator zal bij iedere ernstige aanrijding met zijn knowhow ter beschikking staan en op de locatie van het ongeluk komt er vervolgens een algemene coördinator van de Verkeersdienst die ervoor zorgt dat het proces-verbaal goed wordt ingevuld."
"De Verkeershopper die vervolgens in actie komt, is een persoon tussen justitie en politie in. Deze beoordeelt of de zaken wel of niet naar justitie moeten. Voorheen werden dergelijke aanrijdingen standaard op het bordje van justitie gelegd, maar de hopper kan nu zaken seponeren of zelf afhandelen. Dat bespaart tijd en het verlicht de taak van justitie."
De hopper en coördinatoren zullen het in Amsterdam behoorlijk druk krijgen, want vorig jaar bijvoorbeeld vonden er 15.580 aanrijdingen plaats. Daarvan waren er 3130 met letsel, 37 waren er dodelijk en 235 keer moest er iemand naar een ziekenhuis.
Manco
Een groot manco tot dusverre is het ontbreken van de juiste coördinatie tijdens het afhandelen van een aanrijding. De wijkteams van de politie zijn verantwoordelijk, maar daar ontbreekt vaak de specifieke kennis. Hierdoor komt het regelmatig voor dat een proces-verbaal niet goed wordt opgesteld, waardoor verzekeringsmaatschappijen (die zich voor het uitkeren van de schade grotendeels baseren op de politierapporten) niet uitkeren. Het kan hierdoor soms vele maanden duren alvorens de gedupeerde het geld krijgt waar hij of zij recht op heeft.
"En dat is uitermate vervelend voor die mensen," zegt Vermeulen. "Daarom moeten de verbalen kwalitatief naar een hoger niveau worden getild. De coördinator en de hopper bezitten de kennis om dat te doen."