AMSTERDAM - Veel kleine bedrijven krijgen van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) en van Relan aanmaningen om premies (ww, wao en pensioenen) af te dragen voor personeel dat al lang niet meer in dienst is. "Deze instanties lopen gemiddeld jarenlang achter. We worden er moedeloos van", zegt Jan Meerman, directeur Mitex, de belangenorganisatie voor ondernemers in de mode-detailhandel.
"Ondernemers krijgen premienota's opgestuurd voor personeel dat al lang niet meer in dienst is", zegt Meerman. "Als ze dat proberen recht te zetten bij het UWV (het voormalige Cadans, red.) of bij Relan zitten ze eerst een half uur aan de telefoon, en dan krijgen ze nog steeds niet de juiste persoon te spreken. De mensen die bij het UWV aan de knoppen zitten, zijn door al die vele reorganisaties niet meer vooruit te krijgen. Ze zijn helemaal murw gemaakt."
Als er een top-5 van grootste irritaties voor ondernemers zou zijn, dan zouden de onjuiste premienota's erin staan, is de stellige overtuiging van de Mitex-directeur.
"Soms levert de ondernemer de gegevens verkeerd aan. Maar in plaats van dat het UWV een briefje naar het bedrijf stuurt, verdwijnt het formulier op de grote stapel en gebeurt er niets mee", aldus Meerman. Intussen krijgt de ondernemer wel aanmaningen van het UWV of Relan. Wordt daarop niet gereageerd dan volgt onherroepelijk de deurwaarder.
Volgens Meerman verzaakt het UWV door de achterstanden ook premies te innen voor nieuwe werknemers. Het UWV ontkent de achterstanden echter, en zegt bij monde van een woordvoerster dat het "door de bank genomen bij is met het innen van premies".