Afgelopen week ontving UnieKBO verschillende noodkreten van zowel oudere zorgbehoevenden als de instellingen. "Zo krijgt een oudere heer door personeelsgebrek geen hulp bij het dagelijks verschonen van het verband om de open wonden op zijn been. Hij staat op een wachtlijst van zes weken", weet Heltzel.
Een verzorgingshuis in Veghel heeft een schriftelijk beroep op alle bewoners gedaan om familieleden in te schakelen bij het schoonmaken, was- en douchebeurten, het in en uit bed helpen, ontbijt verzorgen en het afhalen van medicijnen in de avonduren en weekeinden.
Een tehuis in Boxmeer deed een dringend beroep op senioren in de omgeving om tijdens de zomermaanden te komen helpen en organiseerde hiervoor onlangs een spoedoverleg.
"Elke zomer zucht de ouderenzorg onder de gaten die ontstaan in de dienstroosters, doordat veel medewerkers met vakantie gaan", aldus Heltzel. "Het heeft er echter alle schijn van dat dit jaar de problemen extra groot zijn. De instellingen zoeken noodgedwongen allerlei oplossingen en gebruiken soms onorthodoxe methoden, waarbij vrijwilligers structureel worden ingezet."
De UnieKBO heeft begrip voor de problemen van de zorgcentra, maar maakt zich zorgen over het inschakelen op grote schaal van onervaren medewerkers. Op korte termijn zal de bond hierover in overleg treden met koepels van zorginstellingen en met de nieuwe minister van Volksgezondheid, Bomhoff.
Om vraag en antwoord van vrijwilligers in de zorg beter op elkaar af te stemmen zou een landelijke database moeten worden ingericht, waaruit zonodig kan worden geput.