AMSTERDAM - Sinds april van dit jaar is het wettelijk verbod op retourprovisie verdwenen voor verzekeringsproducten. Voorheen mocht een assurantiebemiddelaar geen provisie teruggeven aan de klant. Nu mag dat wel, en dat biedt nieuwe mogelijkheden voor de consument én voor tussenpersonen. De eerste cadeau-acties schijnen er al aan te komen. Krijgen we nu een tafelgrill bij het afsluiten van een autoverzekering?
De provisie op verzekeringsproducten werd jarenlang geregeld in de wet. De provisie mocht betaald worden door verzekeraar aan tussenpersoon. Het was verboden om een deel van die provisie weer uit te betalen aan de klant. Sinds 1 april van dit jaar is dit verbod op retourprovisie verdwenen. Het staat uw tussenpersoon dus vrij om u een deel van zijn provisie terug te betalen. Maar doet hij dit? En op welke manier? Via een cadeautje of een bedrag in contanten? Vraag er naar en laat u niet afschepen met een elektrische tandenborstel.
Veel consumenten realiseren zich niet dat een groot deel van de verzekeringspremie als provisie aan de tussenpersoon toekomt. Voor schadeverzekeringen, zoals een autoverzekering, een inboedelverzekering of een brandverzekering, is die provisie al rond de 20% van de premie. Op uw totale verzekeringspakket kan de provisie oplopen tot vele honderden euro's.
Natuurlijk moet de assurantieadviseur ook betaald worden voor het werk dat hij doet. Het gaat dan niet alleen om het advies en de administratie van de polissen, maar ook om de hulp die wordt geboden als u een schadegeval heeft. In sommige situaties zijn de provisies echter wel heel hoog als u kijkt naar het werk dat ervoor gedaan wordt. Sluit u bijvoorbeeld een levenhypotheek, op basis van een levensverzekering, dan is de provisie vele duizenden euro's. Niet alleen verdient uw adviseur aan het regelen van de lening, maar ook aan het afsluiten van een levensverzekering. De provisie op de levensverzekering wordt meestal verrekend in de eerste vijf tot tien jaar. Het gevolg is dat in die eerste jaren een flink deel van de premie niet door de verzekeraar wordt belegd, maar wordt uitbetaald aan de tussenpersoon. Door het lage beleggingsdeel van uw premie, duurt het vaak jaren voordat de waarde van uw polis hoger is dan uw totale inleg. Pas vanaf dat moment gaat u daadwerkelijk rendement maken.
Dit fenomeen speelt al jaren, en dus hebben consumentenorganisaties voorgesteld de provisie uit te smeren over de gehele looptijd van de polis. Deze doorlopende provisie is door verzekeraars toegejuicht, maar de meeste adviseurs willen er niet aan.
De reden is eenvoudig want als zij kiezen voor doorlopende provisie, moeten zij langer op hun inkomsten wachten. Tot dusverre was de provisie op verzekeringsproducten een goed bewaard geheim. Maar die tijd is voorbij nu retourprovisie mogelijk is. Veel verzekeraars spelen daar ook op in, door de tussenpersonen zelf te laten aangeven hoeveel provisie in een polis ingebouwd moet worden. U krijgt dan niets op uw rekening gestort, maar wel een goedkopere polis in de vorm van een lagere premie.
Vraag ook wat de adviseur voor u kan betekenen. De eerste adviseurs die helemaal geen provisie meer berekenen zijn namelijk al gestart. Zij berekenen u alleen de uren die zij voor u bezig zijn. De retourprovisie valt dan ten goede aan de klant door middel van een lagere premie of wellicht een contant bedrag. Voor kostbare levensverzekeringen, pensioenpolissen en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen is dit een aantrekkelijk alternatief.