AMSTERDAM - Aan de vooravond van de Grand Prix van Duitsland is de stoelendans tussen de motorraceteams in volle hevigheid losgebarsten. Sinds de introductie van de nieuwe MotoGP-klasse zijn alle races op dominante wijze gewonnen door de viertakt-Honda vijfcilinder. Deze machine werd tot nu toe exclusief gereden door Valentino Rossi en Tohru Ukawa.
Gezien het succes van deze machine met meer dan 220 pk willen alle kapitaalkrachtige satellietteams in 2003 ook over zulke motoren beschikken en enkele teams kunnen dit jaar hierop al een voorschot nemen. De Japanner Kato krijgt de speciale Honda vanaf de volgende Grand Prix (in augustus in Tsjechië) en later in het seizoen komt er nog eenvoor Barros of Capirossi.
Op de Sachsenring, in het voormalige Oost-Duitsland, staat voorlopig een ouderwetse tweetakt-machine op pole position. Jeremy McWilliams was de snelste tijdens de eerste kwalificatietraining op een Proton-motor met Bridgestone-banden. Het beste resultaat met deze machine werd enkele jaren geleden op hetzelfde circuit gerealiseerd door Kenny Roberts Jr. De Amerikaan is dit weekeinde echter de grote afwezige in Duitsland omdat hij een operatie aan de spieren in zijn rechteronderarm moest ondergaan. Jurgen van den Goorbergh, die in tegenstelling tot McWilliams geen speciale kwalificatieband heeft gebruikt, klasseerde zich voorlopig in de achterhoede.
Sachsenring (Dui). Trainingstijden: Moto GP-klasse: 1. McWilliams (GBr) Proton 1.26,067 (=154,93 km/u), 2. Jacque (Fr) Yamaha 1.26,178, 3. Rossi (Ita) Honda 1.26,201, 4. Barros (Braz) Honda 1.26,480, 5. Biaggi (Ita) Yamaha 1.26,524, 18. Van den Goorbergh (Ned) Honda 1.27,821. 250cc-klasse: 1. Nieto (Spa) Aprilia 1.26,874 (=153,491 km/u), 2. Melandri (Ita) Aprilia 1.27,171, 3. Porto (Arg) Yamaha 1.27,613, 18. Janssen (Ned) Honda 1.29,672. 125cc-klasse: 1. Poggiali (SMar) Gilera 1.30,184 (=147,857 km/u), 2. Vincent (Fra) Aprilia 1.30,640, 3. Jenker (Dui) Aprilia 1.30,732.