MAGNY-COURS - Michael Schumacher kan morgen tijdens de Grand Prix van Frankrijk de 'snelste wereldkampioen' uit de Formule 1-historie worden. Als de Duitser zijn vijfde wereldtitel pakt, en daarmee op gelijke hoogte komt met de legendarische Argentijn Juan Manuel Fangio, heeft hij de buit binnen als nog 35,3% van het seizoen (zes races) moet worden gereden. Ter vergelijking: Nigel Mansell is tot nu toe recordhouder door in '92 wereldkampioen te worden met nog 31,3% van de races voor de boeg.
|
Triest maar vertrouwd beeld bij het Arrows-team. De renstal laat verstek gaan op de eerste trainingsdag. (Foto: AP)
|
Maar op het hypermoderne circuit van Magny-Cours dat onder Nevers ergens in de 'middle of nowhere' ligt, wilde (of durfde) de Ferrari-coureur nog niet aan evenaring van Fangio's record te denken. "Om al in Frankrijk de titel te pakken, lijkt me niet voor de hand te liggen. Niet alleen moet ik er winnen, en daar zal ik mijn uiterste best voor doen, maar mijn naaste concurrenten moeten uitvallen of een erg ongelukkige race rijden. Ik denk niet dat zij dat voor mij zullen doen. Het ziet er goed voor ons uit, maar er kan in zo'n race zoveel gebeuren dat ik me niet aan speculaties waag", relativeerde hij.
Schumi maakte er echter geen geheim van dat er geen rouwstemming bij de Scuderia zal hangen als de titeljacht in Frankrijk vooralsnog mislukt. Een week later immers staat de Grand Prix van Duitsland op de verbouwde Hockenheimring op het programma en liet hij zich ontvallen: "Het zou natuurlijk fantastisch zijn om voor eigen publiek wereldkampioen te worden." Ferrari's sportdirecteur Jean Todt kan zich die gedachte wel voorstellen, maar de Fransman stelde zich op het zakelijke standpunt dat de wereldtitel zo snel mogelijk gerealiseerd moet worden. Indien mogelijk wat hem betreft al komende zondag. Dat het feest dan voor zijn eigen publiek plaatsheeft, is een bijkomstigheid die voor Todt niet meetelt. "We hebben in het verleden gezien dat er van alles kan gebeuren en dat je de titel niet vlot genoeg kunt binnenhalen", meende Todt, die zich daarbij ongetwijfeld de beenbreuk van Schumi op Silverstone herinnerde. De meest simpele rekensom is: Schumacher wordt wereldkampioen als hij wint (10 punten) en teamgenoot Rubens Barrichello en Williams/BMW-rijder Juan Pablo Montoya niet hoger dan derde (4 punten) eindigen.
|
|
Op het warme asfalt dat zo glad als een biljartlaken is, toonde de Ferrari-concurrentie die op Michelin-banden rijdt, zich gisteren tijdens de vrije trainingen bijzonder sterk. Tot de top-tien wist Bridgestone alleen door te dringen met Ferrari. Toch bleef McLaren-rijder David Coulthard na zijn voorlopig snelste tijd bescheiden: "Verwacht niet dat ik zondag ga winnen. Als dat wel zo is ben ik de nieuwe Messias. De Ferrari's blijven favoriet".
Renault-rijder Jarno Trulli (ook Michelin) maakte bij zijn team een slechte beurt door zijn bolide al vroeg in de tweede sessie tegen de vangrail te zetten. Teamgenoot Jenson Button die al bij de Sauber-fabriek werd gesignaleerd, deed het veel beter. Teambaas Flavio Briatore zal dat ongetwijfeld in zijn beoordeling meenemen. Hij heeft Fernando Alonso onder contract en liet op Magny-Cours weten dat de talentvolle Spanjaard volgend seizoen zondermeer weer in de Formule 1 in actie komt, "hetzij bij Renault of bij een ander team".
Voor het Arrows-team van Tom Walkinshaw gold gisteren weer hetzelfde liedje als twee weken terug op Silverstone. Heinz-Harald Frentzen en Enrique Bernoldi konden opnieuw hun burgerplunje voorlopig aanhouden omdat hun bolides roerloos in boxen bleven staan. De reden was ditmaal niet dat motorenleverancier Cosworth niet betaald was (Walkinshaw betaalt per race uit eigen, goed gevulde zak), maar omdat aandeelhouder Morgan Grenfell als deelgenoot van Deutsche Bank dwars ligt. De investeerder verbiedt Walkinshaw, zonder hun toestemming, een deel van Arrows te verkopen aan de huidige teamsponsor Red Bull van eigenaar Dieter Mateschitz. Morgan Grenfell kreeg daarin steun van het Hoge Gerechtshof in Engeland. Hoewel de onderhandelingen voortduren, verklaarde Walkinshaw dat beide rijders vandaag en morgen op de baan zullen verschijnen. Dat is ook een vereiste om niet in conflict te komen met de FIA en het Concorde Agreement. Sancties op wegblijven zijn zwaar.