LISSERBROEK - De grote supermarkten in steden en dorpen zijn de nekslag voor de buurtwinkel. De winkels verliezen vaak de slag om de klant, omdat zij niet tot tien uur in de avond open zijn en geen uitgebreid assortiment aan producten bieden. Of de buurtwinkels van Spar zullen aanslaan? Het echtpaar Verwer dat onlangs is gestopt met hun buurtwinkel, verwacht van niet. "Mensen slaan liever in één keer veel boodschappen in bij een grote supermarkt."
|
Wim en Berty Verwer ... we waren dag en nacht samen, maar hadden nooit tijd ... (Foto: Frans Jongen)
|
Het echtpaar Verwer uit Lisserbroek hakte in december de knoop door om met hun winkel te stoppen. De klanten vonden het jammer, maar begrepen het wel.
Het pand staat nu te huur. De eens zo goed gevulde schappen zijn leeg. Geraamten van wat eens was.
"We werkten jarenlang zo'n zestig tot tachtig uur in de week. Ik snap zelf niet hoe we het hebben volgehouden", zegt de 48-jarige Wim Verwer. "We verdienden wel geld, maar de helft moest uit andere activiteiten komen zoals het verhuren van biertaps en bedrijfscatering."
Berty Verwer had zich altijd voorgenomen na tien jaar minder te gaan werken. Maar dat pakte anders uit. "Om acht uur ging de winkel open en om half zeven 's avonds ging ik weer naar boven. We waren dag en nacht samen, maar hadden nergens tijd voor."
Verwer nam vijfentwintig jaar geleden de supermarkt over van zijn vader die de winkel dertig jaar lang had bestierd. Met de komst van de nieuwbouw had Verwer gehoopt meer klanten te krijgen, maar die weken uit naar grote supermarkten als Dirk van den Broek ietsjes verderop in Lisse.
Berty Verwer praat met een glimlach op de mond, maar de ondertoon is bitter. "Er wonen hier drieduizend mensen. Kon er nou niemand een pak melk bij ons kopen? Een heleboel mensen komen vanuit de stad gezellig in het dorp wonen, maar bij ons boodschappen doen, ho maar." Dat mensen na zessen bij Verwer aanbelden voor een vergeten boodschap maakte de druiven soms wel extra zuur.
Wil een buurtwinkel overleven, dan moet hij volgens belangenorganisatie MKB-Nederland een ander assortiment aanbieden, zich aansluiten bij een grotere keten of naar een andere plek verhuizen.
"Deze winkels kunnen bijvoorbeeld kant-en-klaar-maaltijden gaan verkopen in plaats van melk", zegt Gerrit Sluiskes van MKB-Nederland. Hij erkent wel dat een zelfstandige ondernemer niet zo maar kan verhuizen. "Het beleg op de boterham is voor deze mensen al niet zo dik."
De komst van de euro was voor Wim en Berty Verwer het moment om stil te staan bij hun overvolle leven. "We zouden zo'n €20.000 moeten investeren voor nieuwe weegschalen, een prijzenscanner en een kassa. We zeiden tegen elkaar: 'hebben we dit er nog voor over?'. Het risico dat er met een van ons iets zou gebeuren was te groot en zoals we de laatste jaren werkten, zouden we niet volhouden."
Voor hun twee zonen hoefden ze de winkel niet te behouden. "Op vroege leeftijd lieten ze ons al weten totaal geen interesse te hebben in de supermarkt. Het eerste wat ze zeiden toen we hun vertelden dat we ermee zouden stoppen was: 'pa en moe, gefeliciteerd'."
Het doek is nu definitief gevallen voor het echtpaar Verwer.
"Wij hebben, denk ik, op tijd een punt erachter gezet. Er zijn een hoop collega's die zo'n beslissing niet durven te nemen. Maar ik wilde niet afwachten. Daarvoor heb ik genoeg collega's richting afgrond zien gaan."