door Romke Spierdijk AMSTERDAM - Treinreizigers hoeven binnenkort bij langdurige vertragingen niet meer urenlang op kille, ongure stations te wachten tot hun vervoer eindelijk arriveert. De Nederlandse Spoorwegen gaan reizigers per sms op de hoogte houden van vertragingen op het spoor.
Samen met OV Reisinformatie hielden de spoorwegen het afgelopen halfjaar een proef waarbij reizigers aan de hand van een van tevoren opgegeven traject- en tijdschema ruim voor hun vertrek op de hoogte werden gesteld van ernstige vertragingen in het trein- en busvervoer.
De 1500 proefpersonen moesten overigens wel betalen om mee te doen aan het experiment. Voor ruim een halve euro per sms-bericht werden ze op de hoogte gehouden van de problemen op de rails. Desondanks blijkt de proef een groot succes te zijn, zo bevestigt woordvoerder Aarnout Mijling van OV Reisinformatie.
"De proefpersonen vonden de sms-dienst een goede aanvulling op de bestaande informatie rond ernstige storingen. Men waardeert het ruim op tijd op de hoogte gebracht te worden, zeker omdat afspraken dan nog verzet kunnen worden, of een alternatieve route gekozen kan worden."
Wie zich opgeeft voor de dienst moet van tevoren via internet aangeven welke route hij op welke dag aflegt. Aan de hand van deze gegevens worden de tekstberichten naar de mobiele telefoon van de reiziger gestuurd. Het zal dus zelden voorkomen dat iemand een storingsmelding krijgt die betrekking heeft op een traject dat niet tot de dagelijkse route behoort. De dienst is bovendien op elk gewenst moment aan of uit te zetten.
Hoewel de directies van zowel OV Reisinformatie als de Nederlandse Spoorwegen formeel nog moeten beslissen of de sms-service in het standaard dienstenpakket wordt opgenomen, lijkt het niet meer mis te kunnen gaan. Volgens de woordvoerder waren de reacties louter positief en staat weinig een commerciële versie in de weg.
Kritiek was er ook van de proefpersonen: de aanmelding op de website zou gebruiksvriendelijker kunnen. Daar stond echter tegenover dat de prijs van de sms'jes het probleem niet was. De reizigers vonden het het geld dubbel en dwars waard. Momenteel wordt door OV Reisinformatie en NS nagedacht over de definitieve vorm en prijs van de dienst.