De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 17 juli 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Tournieuws 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Luchtvaart EU wil €100 mld.
   
 

AMSTERDAM - De Europese lucht- en ruimtevaartindustrie heeft tot het jaar 2020 zo'n €100 miljard nodig voor onderzoek en ontwikkeling. Verder moet er één Europees beleid komen om op te kunnen boksen tegen Amerikaanse aerospace-bedrijven, die profiteren van belastingvoordelen en beperkingen op inkoop en export.

Een adviesgroep van topindustriëlen en vijf eurocommissarissen deed deze aanbevelingen gisteren in het rapport 'Star 21' waarin de toekomst van de Europese lucht- en ruimtevaartindustrie wordt ontleed.

Volgens de adviesgroep, waaronder ook EU-buitenlandgezant Javier Solana, profiteren Amerikaanse bedrijven van een grote kruisbestuiving tussen hun defensie-industrie en de civiele bedrijven zoals Boeing. Bovendien is de Amerikaanse markt moeilijk toegankelijk omdat er in de praktijk een 'Koop Amerikaanse waar'-beleid wordt gehanteerd. Ook zijn er exportbeperkingen voor militaire technologie.

"Onze boodschap is heel simpel: we willen een gelijk speelveld met wederzijdse markttoegang", zegt Jean-Paul Bechat, voorzitter van de Europese Vereniging van Aerospace Industrieën (Aecma) en topman van Snecma.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 17 juli 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.