door Tjerk de Vries AMSTERDAM - De dramatisch slechte bereikbaarheid van veel panden en straten in Amsterdam dwingt het grootste brandweerkorps van Nederland kleinere spuitwagens aan te schaffen.
Volgens de hoofdstedelijke brandweer zijn de huidige tankwagens te log en te groot om alle obstakels in de stad te kunnen omzeilen en alle straten te berijden.
Momenteel wordt er dan ook gedacht aan een ontwerp van nieuwe kleinere spuitwagens met wel dezelfde capaciteit als de huidige auto's. Daar zit bijvoorbeeld 1500 liter water in en dat moet in de wendbare uitvoeringen dan ook het geval zijn.
"We moeten inspelen op de maatschappelijke ontwikkelingen", zegt Annemiek Meijer van de Amsterdamse brandweer. "Straks wordt driekwart van Amsterdam 30-kilometerzone met mogelijk weer allerlei obstakels in de straten. De bereikbaarheid is een punt van zorg voor ons en kleinere wagens zijn daarom ook onderwerp van onderzoek. Technisch is het haalbaar, dus het is mogelijk dat wij in de toekomst kleinere auto's hebben, maar eerst moeten we de consequenties daarvan uitgebreid onderzoeken", aldus Meijer.
Ook andere steden in Nederland hebben het probleem van slechte bereikbaarheid en volgen dan ook nauwlettend de ontwikkelingen in Amsterdam, de stad waar wagens van hulpverleners het meest last hebben van moeilijk begaanbare wegen.
Al langer klaagt de Amsterdamse brandweer over de slechte bereikbaarheid van straten in de stad. "En dat wordt alleen maar erger met alle bouwputten. Als straks de Noord-Zuidmetro wordt aangelegd, wordt het nog problematischer", aldus de brandweer.
Vooral in de binnenstad is de aanrijtijd van de brandweer door alle nauwe straatjes en wegopbrekingen langer dan de paar minuten die het korps voor ogen heeft. Ook ambulances en politie hebben al eerder laten vallen dat de bereikbaarheid van veel gedeelten in de stad nogal te wensen over laat.
Omdat een te trage brandweerwagen levens kan kosten, wil het korps alles uit de kast halen om toch overal op tijd aanwezig te kunnen zijn.
Zo heeft de Amsterdamse brandweer bijvoorbeeld al ingevoerd dat het soms vanaf drie verschillende kazernes uit de stad op een brand afgaat. Normaliter was dat altijd vanuit twee punten, maar om ervoor te zorgen dat in ieder geval één wagen op tijd komt, wordt nu soms gekozen voor drie vertrekpunten.