SCHIPHOL - De luchtvaartmaatschappij Air Holland balanceert midden in het vakantieseizoen op de rand van de afgrond. Onderhandelingen om de maatschappij te redden door een samenvoeging met de andere Nederlandse chartermaatschappij, Dutchbird, zijn tot nu toe op niets uitgelopen.
|
Reisorganisaties hebben door de problemen bij Air Holland toestellen bij andere maatschappijen moeten inhuren.
|
De belangrijkste investeerder in Air Holland, de Belgische multimiljonair Tony Gram, die de maatschappij onlangs te hulp schoot en op grond van vorderingen feitelijk eigenaar is geworden, had gisteravond nog niet over het lot van de onderneming beslist.
De investeerder, onder meer eigenaar van kofferfabrikant Delsey en de bekende Kipling tassen, wil eerst klaarheid over de financiële situatie bij Air Holland, waarover grote onduidelijkheid bestaat. Eerder wil hij over zijn toekomstplannen met de maatschappij niet beslissen.
Reisorganisaties, waaronder Hotelplan en OAD Reizen, hebben gisteren hun vakantievluchten voor de komende dagen veiliggesteld met het inhuren van toestellen bij andere maatschappijen. "Nu onzekerheid over het voortbestaan van Air Holland blijft bestaan, kunnen we ons geen enkel risico voor onze passagiers permitteren", aldus OAD-topman Joop ter Haar.
De problemen bij Air Holland worden in de reissector geweten aan het gebrek aan managementkwaliteiten en gebrek aan luchtvaartkennis.
De president-directeur en eigenaar van OAD Reizen, samen met Hotelplan de belangrijkste klant van Air Holland, wil volledige zekerheid over de continuïteit van de maatschappij. "Zolang die niet bestaat, kiezen wij voor onze passagiers voor honderd procent zekerheid door het inhuren van capaciteit bij andere maatschappijen. We hebben daarvoor alle medewerking gehad van o.a. KLM, Transavia en Air Holland", aldus de OAD-president.
Air Holland raakte enkele weken geleden in grote financiële problemen. De directie van de maatschappij blijkt midden in het hoogseizoen één van de toestellen te hebben verhuurd aan de luchtvaartmaatschappij van de Afrikaanse staat Gabon. Zo kon met het incasseren van de vooraf betaalde premie van anderhalf miljoen dollar aan contant geld worden gekomen.
Voor het vervoer van de Nederlandse vakantiegangers moeten nu door Air Holland, door het gemis van één van de twee toestellen, tegen (te) hoge tarieven in het hoogseizoen vliegtuigen van andere maatschappijen worden gehuurd. De schuldpositie van Air Holland blijft daardoor oplopen. Een derde toestel, dat klaar staat om afgeleverd te worden, is daardoor ook nog niet in het bezit van de maatschappij.
Eén van de vliegbedrijven die voor Air Holland 'inspringen', is de nieuwe Belgische luchtvaartmaatschappij VG Airlines, waarin de Belgische multimiljonair ook participeert. De rekeningen voor die vluchten bleven onbetaald. Gram, eigenaar van meer dan 150 andere grote en kleine ondernemingen, verwierf op grond van zijn vorderingen op Air Holland de eigendomsrechten. Maar die blijken nu nog niet formeel te zijn vastgelegd.
De nieuwe eigenaar van Air Holland onderhandelde gisteravond met de vorige eigenaar/directeur van de maatschappij, Cees van Dormaël. Een mogelijke samenvoeging met Dutchbird, eigendom van directeur/eigenaar Hans Mosselman van Sudtours, kan later aan de orde komen. Algemeen directeur Jan Heppener van Dutchbird bevestigde gisteren gesprekken over een samenvoeging met Air Holland. "Maar we hebben ingezien dat daaruit voor onze maatschappij nu geen toegevoegde waarde kan komen", zei hij.