De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 16 juli 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Tournieuws 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Luchtvaartwereld geschokt door rapport piloten-klokkenluiders
   
 

SCHIPHOL - De piloten, die als klokkenluiders wantoestanden bij de lageprijzenmaatschappij Ryanair naar buiten hebben gebracht, hebben voor een schok in de gesloten vliegwereld gezorgd. De schrik is niet minder bij de passagiers.

Wie durft er ook aan te denken: vliegers, die na uitbundige drankgebruik, enkele uren na het feestje van de vorige avond, nog riekend naar de alcohol achter de knuppel van hun toestel kruipen. Of piloten, die op straffe van ontslag opdracht krijgen met hun vliegtuigen, vanwege de kosten, maar met beperkte hoeveelheid brandstof op de thuisbasis terug te keren.

Stuk voor stuk ernstige aanklachten, die schreeuwen om onderzoek. Waar of niet waar: voor iedereen die de veiligheid lief heeft alle reden dit soort aanklachten serieus te nemen. De lage vliegprijzen van de maatschappijen met 'simple service' moeten uit de lengte of de breedte komen. De vraag is: lopen passagiers daardoor gevaar.

De piloten die in Europa alarm hebben geslagen over misstanden bij de Ierse lageprijzenmaatschappij Ryan-air, proberen in hun rapport luchtreizigers nog wel zoveel mogelijk gerust te stellen. Zij beklemtonen in een uit angst voor ontslag anoniem rapport, dat de omstandigheden die ze beschrijven niet normaal zijn en dat niemand bang hoeft te zijn met charter- of reguliere luchtvaartmaatschappijen te reizen.

"De slechte omstandigheden komen alleen voor bij sommige maatschappijen, die uitsluitend opereren op het lagekostenprincipe en daarom geld willen besparen op elke manier en tegen elke prijs", aldus een citaat uit het rapport. De piloten stellen in hun aanklachten vooral hun werkomstandigheden ter discussie.

De Ryanair-directie bestrijdt de ernstige beschuldigingen in ferme taal. "Het rapport is bedoeld om de goede naam en reputatie van Ryan-air en medewerkers te beschadigen", aldus woordvoerster Pauline McAlester. "We voldoen aan alle regels van de Ierse en Europese luchtvaartautoriteiten."

De Vakbond voor Nederlands Cabinepersoneel (VNC), organisatie van stewards en stewardessen, heeft met verontrusting kennis genomen van het bericht in onze krant en vindt dat er zo spoedig mogelijk een diepgaand onderzoek moet komen naar de kwaliteit van het personeel bij Ryanair en de veiligheid binnen dat bedrijf. "Het is ondenkbaar dat een prijsvechter ook met de veiligheid stunt. Het is daarom belangrijk dat dit onderzoek zo breed mogelijk wordt opgezet en ook de andere low cost carriers worden bekeken", aldus voorzitter Alice Stäbler van de VNC. "Er moet zo snel mogelijk duidelijkheid komen over de beweringen van de piloten van Ryanair", vindt zij.

De Ryanair-vliegers beschrijven dat om geld te besparen de luchtvaartmaatschappij zo'n groot tekort heeft aan medewerkers, zowel vliegend als niet vliegend, dat iedereen constant is uitgeput, vermoeid en in een slechte stemming, wat, volgens die vliegers, onder die medewerkers weer resulteert in niet nader omschreven fouten bij het correct uitvoeren van hun taken.

Werktijden

Het vliegend personeel van Ryanair heeft opdracht tussenlandingen niet langer dan 25 minuten te laten duren. "De werktijden zijn zo lang en zwaar - piloten vliegen 100 uur in 28 dagen - en de omkeertijden tussen vluchten zijn zo kort - maximaal 25 minuten - dat veel van het cabinepersoneel geen tijd heeft om te eten, en als ze wel tijd hebben om te eten, worden ze gedwongen dat staande te doen of zittend op de vloer van de pantry als honden....", aldus een passage in het rapport.

Het rapport vermeldt verder dat toestellen van Ryanair op de luchthaven Stansted bij Londen niet mogen terugkeren met meer dan 3400 kg brandstof. "Als wordt ontdekt dat Ryan-air-vliegtuigen met meer brandstof in de tanks landen, krijgt de gezagvoerder een 'waarschuwingsbrief' waarin staat dat die overtreding is genoteerd. Een captain kan na drie van dergelijke brieven worden ontslagen...", aldus de klokkenluiders bij Ryanair.

Het zwartboek is inmiddels voor verdere stappen in het bezit van de European Cockpit Association (ECA), de Europese pilotenorganisatie. Ook de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) en tal van andere pilotenorganisaties hebben het rapport gekregen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 16 juli 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.