DONINGTON - Wat iedereen eigenlijk al een tijdje wist, werd gisteren op het circuit van Donington definitief bevestigd: niets kan Valentino Rossi dit seizoen nog afhouden van de wereldtitel in de MotoGP-klasse. Zelfs een zware valpartij, die een streep door de eerste trainingsdag van de Italiaan haalde, kon niet voorkomen dat een aan zijn duim geblesseerde Rossi gisteren op zijn viertakt-Honda alles en iedereen tijdens de Britse GP het nakijken gaf.

|
Valentino Rossi (Foto: AP)
|
Op onnavolgbare wijze zorgde Rossi daarmee zelf voor de slagroom op de taart, die hij ter gelegenheid van zijn honderdste Grand Prix had mogen aansnijden. Het begint er zelfs op te lijken dat 'il Dottore' (de Dokter) ook 'Het Toeval' in een ijzeren greep heeft, want in zijn honderdste WK-race boekte hij zijn 46e zege, hetgeen al jaren het startnummer op zijn motorfiets is. Zelfs als wereldkampioen verkiest Rossi nummer 46 boven het voor de regerend kampioen bestemde nummer 1. Direct na het passeren van de finish - Rossi deed dat in amazonezit met beide handen los van het stuur - plakten fans het %-teken achter zijn startnummer, om daarmee nog eens te benadrukken hoe onwaarschijnlijk hoog het winstpercentage van de Italiaan (46%) begint te worden.
Van de gevolgen van de zware val die de pas 23-jarige Rossi maakte tijdens de eerste trainingsdag, was tijdens de race niets meer te merken. "Ik had nog wel wat hoofdpijn", zou hij later melden. Over het botscheurtje in zijn linkerduim en de vele kneuzingen en blauwe plekken hoorde niemand hem klagen.
Eigenlijk had Rossi ook niets te klagen, want de enige coureur die hem het leven gisteren zuur trachtte te maken, Carlos Checa, schakelde zichzelf halverwege de race uit. De Spanjaard legde zijn viertakt-Yamaha in de laatste bocht voor de start/finishlijn te plat en schoof reddeloos het gras in. Zwaar gedesillusioneerd zocht Checa zijn pitbox op, van waaruit hij zijn Yamaha-teamgenoot Max Biaggi naar de tweede plaats zag rijden.
Jurgen van den Goorbergh verraste met zijn beste kwalificatie (negende) van het seizoen tot nu toe, maar was voor de race al realist genoeg om daar niet te veel conclusies aan te verbinden. "Bridgestone heeft een prima kwalificatieband ontwikkeld, maar die is na een paar rondjes echt helemaal versleten. Voor de race heb ik daar dus niets aan, ik mag blij zijn als ik één WK-puntje weet te scoren."
Met de voorspellende krachten van de Nederlandse Honda-coureur (tweetakt) is het beduidend beter gesteld dan met de ontwikkeling van de Bridgestone-banden, want Van den Goorbergh sleepte dankzij een vijftiende klassering inderdaad het laatste WK-puntje van de dag in de wacht. "Mijn start was best goed, maar in het vervolg van de eerste ronde ging er echt van alles mis. Ik kwam in het gedrang terecht, moest zelfs over de kerbstones en voor ik het wist, reed ik bijna achteraan", aldus de Monegask, die snakt naar het maandje vakantie dat de wegracers na de GP van Duitsland (volgende week op de Sachsenring) te wachten staat. "Ik word bepaald niet vrolijk van de wijze waarop het seizoen verloopt en ik weet ook niet of daar in het tweede deel, na de zomerstop, nog verandering in zal komen."
Ook Jarno Janssen heeft dit seizoen nog weinig reden tot lachen. De enige Nederlandse GP-coureur in de 250cc-klasse kwam zonder WK-punten aan op het circuit van Donington en ging daar gisteravond ook weer puntloos weg. De coureur uit het DeGraaf Grand Prix Team finishte als negentiende, met grote achterstand op racewinnaar Marco Melandri. "Deze 19e plaats is niet het resultaat waarvoor ik naar Donington ben afgereisd, maar er zit nog steeds progressie in mijn optredens", aldus Janssen. "Met het vooruitzicht dat ik volgende week op de Sachsenring de speciale Honda-cilinders kan gebruiken (op Donington had Janssen al de beschikking over nieuwe carburateurs), verheug ik me nu al op de komende race."
Donington (Eng). GP Groot-Brittannië, WK: 125cc: 1. Vincent (Fra) Aprilia 42.57,387, 2. Pedrosa (Spa) Honda 0,193, 3. Poggiali (SMa) Gilera 0,699, 4. Azuma (Jap) Honda 12,482, 5. Jenkner (Dui) Aprilia 13,6423. Stand WK: 1. Poggiali 147, 2. Pedrosa 131, 3. Vincent 128, 4. Cecchinello (Ita) 91, 5. Jenkner 80.
250cc: 1. Melandri (Ita) Aprilia 42.55,728, 2. Fonsi Nieto (Spa) Aprilia 0,717, 3. Elias (Spa) Aprilia 3,493, 4. Battaini (Ita) Aprilia 3,934, 5. Rolfo (Ita) Honda 4,407, 19. Janssen (Ned) Honda 1.19,402. Stand WK: 1, Melandri 145, 2. Nieto 132, 3. Rolfo 107, 4. Battaini 80, 5. Elias 76.
MotoGP: 1. Rossi (Ita) Honda 46.32,888, 2. Biaggi (Ita) Yamaha 2,371, 3. Barros (Bra) Honda 5,533, 4. Abe (Jap) Yamaha 22,036, 5. Jacque (Fra) Yamaha 28,087, 15. Van den Goorbergh (Ned) Honda 54,866. Stand WK: 1. Rossi 195, 2. Ukawa (Jap) Honda 108, 3. Biaggi 89, 4. Barros 87, 5. Checa (Spa) Yamaha 72, 18. Van den Goorbergh 19.