UTRECHT - "Zijn er bij ons mensen op straat gezet? Nee hoor, iedereen loopt hier gewoon rond", zegt een medewerkster van internetbedrijf Scoot in Utrecht. "We werken hier nog steeds met veel plezier", aldus de dame, die beweert receptioniste te zijn bij de Nederlandse vestiging van de zwaar verlieslijdende dochter van mediaconcern Vivendi Universal.
|
Het kantoor van Scoot, het eigen personeel van de vindservice blijkt onvindbaar.
|
Daarmee spreekt ze een andere werkneemster tegen, die contact heeft opgenomen met deze krant om te vertellen dat ze evenals een aantal andere Scoot-medewerkers is ontslagen bij de vestiging in Utrecht, die tot voor kort circa 25 werknemers telde.
"We hebben de meeste spullen van Scoot meteen moeten inleveren. De auto van de zaak en onze telefoon mogen we nog één maand gebruiken", aldus de aan de dijk gezette dame. "Zijn er ontslagen gevallen bij Scoot in Utrecht?", vraagt een woordvoerder van Vivendi Universal in Frankrijk. "Daar kan ik geen commentaar op geven."
Onduidelijkheid troef dus bij Scoot. Een héél klein beetje duidelijker was directeur Benelux Reeskens gisteren, toen hij eindelijk toegaf dat zijn bedrijf op zoek is naar een financiële of operationele partner. Het met een schuld van €13 miljard kampende moederbedrijf Vivendi heroverweegt de positie van Scoot, zoals dat dan zo mooi heet.
Terug naar Frankrijk. Op de vraag waarom er bijna geen enkele auto voor het Nederlandse kantoor geparkeerd staat, kan de Vivendi-zegsman wel een antwoord geven. "Ja, dat klopt. Het werk ligt momenteel stil in Utrecht. We hebben iedereen tegelijkertijd twee weken met vakantie gestuurd. Maar daar moet u echt niks achter zoeken. Dat is heel normaal. We doen dat al twee, drie jaar zo. Deze werkwijze sluit uitstekend aan bij de klanten van Scoot, waarvan het overgrote deel in juli ook altijd op vakantie is."
Verzoeken om een toelichting van de Utrechtse Scoot-vestiging worden niet gehonoreerd. "Ze hebben een meeting op ons kantoor in België", stelt de receptioniste in Utrecht. "Die vergadering gaat de hele dag continu door. Er is geen mogelijkheid om u terug te bellen."
De enige manier om personeel van Scoot te spreken te krijgen lijkt via het 0900-nummer van het bedrijf te zijn, waar de medewerkers de winkel vinden die ú zoekt. Voor één euro per gesprek neemt een Belgische dame of heer daar de telefoon op. Ongeveer een jaar geleden werd de Nederlandse afdeling die dit deed opgeheven en sindsdien bedienen de zuiderburen ook ons land.
Pogingen medewerkers van de sales-afdeling in Utrecht op hun mobiele telefoon te bereiken stranden bij de voicemail. Ondanks herhaalde pogingen wordt er niet teruggebeld. Zou er dan toch - ergens in België - al enkele dagen lang een marathon-vergadering aan de gang zijn van Scoot-personeel?