De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 12 juli 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Tournieuws 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B U I T E N L A N D 
BUITENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Museum leert Moskoviet
alles over autodiefstal

Van onze correspondent

   
 

MOSKOU - Nederland mag onder autodieven de Opel Kadett verreweg de meest populaire prooi zijn, in Rusland is dat onbetwist nog steeds de Lada. Maar verder zijn ook de eigenaars van BMW's, Ford Cherokee's en vooral de duurdere klassen Mercedessen hun bezit in Rusland lang niet zeker.

Waar zijn deze gegevens te verkrijgen? Heel eenvoudig: In 's werelds eerste museum voor autodiefstal, dat deze week zijn poorten opende in een buitenwijk van de Russische hoofdstad Moskou. Werden er vorig jaar nog 9.126 auto's in de Russische hoofdstad ontvreemd, dit jaar loopt dat op tot zo'n 16.000. Veel van die auto's zijn op hun beurt weer afkomstig uit Nederland, dat onder autodieven uit het Oostblok ongekend populair is.

Vier op de tien Russische automobielen ontbeert een diefstalbeveiligingssysteem. Het museum probeert de Russische auto-eigenaars van dit gebrek bewust te maken. "En hopelijk dat men dan in ieder geval een alarmsysteem aanschaft", aldus Svistoenov.

Het piepkleine museumzaaltje toont intussen hoe eenvoudig het is voor een geoefende dief om zelfs het meest geavanceerde beveiligingssysteem te ontzetten. Stuursloten kunnen zo worden doorgeknipt en de sloten zelf in een handomdraai verwijderd.

Misschien is nog wel de meest effectieve beveiliging de vinding van een Russische oorlogsveteraan die iedere dag voor het slapen gaan de bestuurdersstoel bekleedde met een orgie van grove vishaken. Maar hij beëindigde zijn experiment, aldus het begeleidende informatiekaartje, toen hij enkele malen achtereen vergat zijn systeem onklaar te maken, voordat hij achter het stuur plaatsnam.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 12 juli 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.