door Nathan Vos ROTTERDAM - Na elf jaar zette Paul Simon weer eens voet op Nederlandse bodem. Elf jaar, waarin hij twee cd's uitbracht, toerde met collega-oudgediende Bob Dylan en een - weinig geslaagde - musical schreef.
|
Paul Simon was uitstekend op dreef in het Rotterdamse Ahoy.
|
Op basis van zijn prestaties van die periode was de tachtig euro entree een forse prijs, maar aan de andere kant: hoeveel is een concert van een van de beste songschrijvers en meest complete musici ter wereld waard?
Heel veel, zo bleek wel uit het concert in het Rotterdamse Ahoy, waar Paul Simon een rijk overzicht uit zijn oeuvre speelde. Daar was te horen hoezeer hij, na 45 jaar componeren en produceren, als geen ander de 'moderne' muziek, of het nu gospel, reggae, latino- of wereldmuziek is, heeft doorgrond. Hij durfde het zelfs aan om met een gelikte versie van 'Bridge over troubled water' van start te gaan, om daarna het lichtvoetige en swingende 'Graceland' in te zetten.
Uiteraard kwam het laatste album 'You're the one', vol muzikale en verbale subtiliteiten, uitgebreid aan bod. Simon en zijn elf magistrale begeleiders wisten ze gisteren overtuigend de zaal in te knallen.
Maar bij een concert van Paul Simon komt natuurlijk de nostalgie om de hoek kijken, want iedereen heeft z'n herinneringen bij 'Mrs. Robinson' of 'You can call me Al'. Hoogtepunt: het deels a capella gezongen 'Diamonds on the soles of her shoes'.