PAPENDRECHT - Stork is gisteren begonnen met de productie van panelen voor het grootste passagiersvliegtuig dat ooit is ontworpen. De panelen worden gemaakt van het nieuwe lichtgewicht materiaal 'Glare' dat Stork Aerospace ontwikkelde in samenwerking met de Technische Universiteit Delft en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium. Na maar liefst twintig jaar van onderzoek wordt de toepassing nu eindelijk te gelde gemaakt.
|
Stork investeert €40 miljoen in de bouw van een nieuwe fabriek.
|
Vliegtuigbouwer Airbus ontwierp ongeveer 2,5 jaar geleden een nieuw dubbeldeksvliegtuig, de Airbus A380, dat een capaciteit krijgt van 555 passagiers. In het tweede kwartaal van 2006 moet het eerste exemplaar in de lucht zijn. De variant die bedoeld is voor vrachtvervoer volgt twee jaar later.
Volgens Airbus-topman Charles Champion waren er eind vorig jaar al 97 bestellingen binnen en liggen er nog eens 50 opties. "Natuurlijk hebben we ons afgevraagd of het logisch was om zo'n groot vliegtuig te lanceren. Maar wij voorzien een groei in het aantal vliegbewegingen van 3 tot 5% per jaar. En het aantal orders dat zo snel binnenkwam bewijst dat '11 september' geen blijvende gevolgen heeft gehad voor de vliegtuigindustrie." Champion verwacht zeker 600 tot 1000 superjumbo's te kunnen slijten.
Ook Kees de Koning, directeur van Stork Aerospace Industries, denkt dat 'zijn' divisie de grootste groeiers van het technologieconcern wordt. Vorig jaar realiseerde het Stork-onderdeel een omzet van €421 miljoen. Het bedrijf draaide in totaal een omzet van €2,2 miljard.
De panelen van Stork gaan bijna 470 vierkante meter van de 75 meter lange vliegtuigromp bedekken. Dankzij dit contract weet het Naardense bedrijf zich vanaf 2005 voor minimaal twintig jaar verzekerd van een extra omzet van zo'n €30 miljoen per jaar. Stork is overigens nog met Airbus in gesprek over de aanbesteding van een onderdeel van de vleugel en een deel van het elektronische systeem van het nieuwe vliegtuig.
Glare is de afkorting van Glassfibre Reinforced Aluminium en bestaat uit een aantal aan elkaar gelijmde, dunne aluminium platen. De lijmlaag bevat glasvezels. Airbus koos voor het materiaal omdat het sterker en lichter is dan de traditionele aluminiumplaten die voor een vliegtuigromp gebruikt worden. De platen zijn dunner en daardoor 15 tot 30% lichter dan de 'oude' panelen. Op een heel vliegtuig scheelt dat in totaal een ton aan gewicht en dat kan dan weer gebruikt worden om extra passagiers of vracht te vervoeren.
Een nadeel van aluminium is dat het snel last heeft van metaalmoeheid. De vliegtuigen moeten dan ook regelmatig gecontroleerd worden op haarscheurtjes. Glare heeft daar volgens Stork veel minder snel last van. Bovendien zorgt de glasvezel er voor dat eventuele haarscheurtjes niet groterworden.
Om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen heeft Stork €40 miljoen geïnvesteerd in de bouw van een nieuwe fabriek in Papendrecht. Deze opent begin 2003 de deuren.