AMSTERDAM - Deutsche Post zet de aanval in op de machtige positie van TPG op de Nederlandse postmarkt. Het grootste postconcern van Europa begint samen met uitgever Wegener een onderneming die zakelijke post gaat bezorgen. "Het moet de komende vijf jaar in Nederland uitgroeien tot hét alternatief voor TPG", stelt Deutsche Post-topman Herbert-Michael Zapf.
|
Wegener-topman Peter Nientker denkt post tegen een 10 tot 15% lagere prijs te kunnen bezorgen dan TPG. (Foto: ANP)
|
TPG beschikt momenteel over een marktaandeel van circa 90% op de Nederlandse postmarkt. De helft van deze markt - voor poststukken boven de 100 gram - is inmiddels geliberaliseerd. Volgens Zapf willen Deutsche Post en Wegener binnen vijf jaar een aandeel verwerven van minimaal 10% op deze deelmarkt, die jaarlijks goed is voor zes miljard poststukken en een omzet van €1,2 miljard. Daarmee zouden beide bedrijven in ons land de onbetwiste nummer 2 worden achter TPG.
Deutsche Post en Wegener gaan de strijd aan door hun postdochters Van Gend & Loos/Selektvracht en Interlanden Post samen te voegen. In deze gezamenlijke onderneming, die rond de komende jaarwisseling vanuit Utrecht moet gaan draaien en circa 7500 medewerkers telt, krijgen de Duitsers een aandeel van 51% tegen de Nederlanders 49%.
De joint venture, waarvoor nog geen bedrijfsnaam is bedacht, gaat met name reclamebladen, direct mail en tijdschriften rondbrengen. Het bedrijf zal minimaal één keer per week in heel Nederland de brievenbussen laten klepperen voor opdrachtgevers als Peter Langhout Reizen, Daihatsu en het Ronald McDonald Fonds.
Volgens Zapf is er bij bedrijven in Nederland een duidelijke behoefte aan een alternatieve postbezorger voor TPG, die een goede kwaliteit postbezorging kan leveren tegen concurrerende prijzen. "We denken 10 tot 15% lagere prijzen te kunnen bieden dan TPG", vult Wegener-bestuurder Peter Nientker aan.
Nientker benadrukt dat de belangrijkste reden voor Wegener om in zee te gaan met Deutsche Post het bereiken van schaalgrootte is. "Je moet een bepaalde schaalgrootte hebben om in heel Nederland de post te kunnen bezorgen. Door de samenwerking met Deutsche Post bereiken we die schaalgrootte."
Naast het gezamenlijke postbedrijf neemt Deutsche Post ook een belang van 70% in Wegener-dochter Interlanden Spreigroep. Dit dochterbedrijf, dat jaarlijks een omzet van €60 miljoen draait, bezorgt ongeadresseerde reclamefolders en huis-aan-huiskranten.
Wegener brengt zijn belang in Interlanden Spreigroep terug tot 30%, omdat het onderdeel niet meer tot de kernactiviteiten van het media- en marketingconcern behoort. "We hebben de Spreigroep opgezet voor de bezorging van onze huis-aan-huiskranten", vertelt Nientker. "Maar inmiddels bezorgen we al drie maal zoveel folders dan kranten. Omdat er dan zoveel distributieaangelegenheden bij komen kijken, vinden wij het beter bij Deutsche Post passen dan bij ons."
Nientker wil niet zeggen hoeveel Wegener ontvangt voor het belang in Interlanden Spreigroep. "Het is een bedrag in contanten waarmee zowel Deutsche Post als wij heel tevreden zijn."
Analist Johan van der Hooven (Insinger de Beaufort) schat dat Wegener er €15 tot 20 miljoen voor heeft gekregen. "Dat bedrag kan het bedrijf goed gebruiken, want zijn financiële positie is niet fantastisch", meent hij. "En als de postactiviteiten de komende jaren succesvol worden, denk ik dat Wegener op enig moment bereid zal zijn er voor een leuk bedrag uit te stappen. Want met kranten en direct mail zijn aanzienlijk hogere marges te behalen."
Van der Hooven denkt dat het nog geruime tijd zal duren voordat het gezamenlijke postbedrijf van Deutsche Post en Wegener een geduchte concurrent vormt voor TPG. "Ze werken dan wel tegen een iets lagere prijs dan TPG, maar voorlopig bezorgen ze slechts één à twee keer per week. Door middel van kwaliteit en een goed logistiek systeem zullen ze de komende jaren moeten bewijzen voor bedrijven een serieuze partner te kunnen zijn."