AMSTERDAM - Kersverse PSV-trainer Guus Hiddink wordt de mascotte van hoofdsponsor Philips. De elektronicagigant gaat Hiddink vooral inzetten op de Aziatische markt vanwege zijn immense populariteit daar.
De fabrikant maakte gisteren bekend dat de voormalige coach van het Zuid-Koreaanse elftal aan 'speciale projecten' zal deelnemen. Zo kan Hiddink nieuwe producten introduceren bij de Aziaten en eventueel optreden in tv-spotjes. Maar ook voor het geven van cursussen over teamwerk binnen het bedrijf zelf zou hij door zijn 'kennis en ervaring' geschikt zijn. Opdrachten heeft de trainer nog niet.
In een reactie gaf Gerard Kleijsterlee, bestuursvoorzitter van Philips, aan 'uitermate blij' te zijn met de toezegging van Hiddink. "Hij zal de naam Philips nog meer met het voetbal verbinden, de populairste sport ter wereld."
Het is voor het eerst dat het elektronicaconcern een speler of trainer van de voetbalclub voor langere tijd inschakelt om producten te promoten. Als hoofdsponsor van PSV heeft Philips het recht om dit te doen.
Met name in China en Korea zijn de producten van het Eindhovense bedrijf, zoals het elektrische scheerapparaat, al bekend. Ook werken veel Koreanen en Chinezen bij een van de Philips-fabrieken.
Hiddink begon gisteren als trainer bij de Eindhovense club. Tijdens het WK in juni bereikte hij met het Koreaanse elftal de halve finale, waarmee hij eeuwige roem in Zuid-Korea verwierf.