SCHIPHOL - De grote nationale luchtvaartmaatschappijen in Europa, waaronder KLM, zijn met de rug tegen de muur een tegenoffensief begonnen tegen de oprukkende lageprijzenmaatschappijen.
Structurele verlagingen en veranderingen van de ingewikkelde en vooral (te) hoge tarieven, maar ook uitbreiding (en na een versobering weer een verbetering) van de service zijn het antwoord op de stuntprijzen van de prijsvechters.
De KLM volgde gisteren een initiatief van concurrenten, zoals British Airways en de Scandinavische maatschappij SAS, met een verlaging van de vliegprijzen naar alle 66 Europese bestemmingen. Het prijsvoordeel kan oplopen tot 40%.
"We spelen met de vereenvoudiging in de tarievenstructuur in op de recente marktontwikkelingen in Europa, waarbij een sterke groei is te zien van het vrijetijdsvervoer", verduidelijkte een woordvoerder van de KLM.
Het tarieven- en servicewapen wordt door de nationale luchtvaartmaatschappijen gehanteerd als antwoord op het nog steeds groeiende succes van 'simple service'- maatschappijen, als EasyJet, Ryanair en de twee KLM-'dochters' Basiq Air en Buzz.
Lufthansa-topman Jürgen Weber zei onlangs tegenover deze krant: "Wij zien geen prijsconcurrentie met de prijsvechters. Onze passagiers en de kwaliteit van ons product zijn daarvoor te heilig." Toch gaan sterke geruchten dat Lufthansa, de grootste KLM- concurrent, op korte termijn nu ook met een initiatief komt om de simple service-maatschappijen op haar passagiersmarkt een halt toe te roepen.
Vliegmaatschappijen met zogenaamde 'simple service' zijn na eerdere ongekende successen in de Verenigde Staten van maatschappijen als Southwest en Blue Jet ook binnen Europa de lijndienstmaatschappijen in korte tijd bedreigend naar de kroon gaan steken.
De prijsvechters blijken niet alleen een volledig nieuwe vliegmarkt van nog onervaren luchtreizigers aan te boren, zoals aanvankelijk voornamelijk werd verwacht. In toenemende mate kiezen ook 'gewone' passagiers en zakenreizigers in plaats van de zogenaamde 'full service'-maatschappijen eerder voor de prijsvechters.
Het vliegproduct van de lijndienstmaatschappijen is na de aanslagen in de VS en de internationale luchtvaartcrisis ook maximaal versoberd. De KLM haalde zelfs de kranten uit de toeristenklasse, maar die komen met het initiatief voor de lagere vliegprijzen weer terug aan boord.
De soms wel 25 verschillende en evenzovele voorwaarden naar één bestemming zijn bij de KLM nu teruggebracht naar maximaal acht verschillende tarieven. Eén van de belangrijkste voorwaarden voor goedkoop vliegen, dat een nacht van zaterdag op zondag in het verblijf moet zijn inbegrepen, is versoepeld. Nu geldt een verblijf van minimaal drie dagen of de weekendregel.
Vroeger geboekt, minimaal veertien dagen, lijdt tot de laagste vliegprijzen. Wat dat betreft gaan de lijndienstmaatschappijen hetzelfde logistieke wapen hanteren als de prijsvechters, die zo hun vliegtuigen weten vol te krijgen tegen een 'mooie' gemiddelde stoelprijs.
De KLM heeft na het instorten van de vliegmarkt de Europese vliegcapaciteit inmiddels weer met ongeveer 13% uitgebreid ten opzichte van het boekjaar 2001/2002, vooral naar vrijetijdsbestemmingen als Lissabon, Athene, Barcelona en Madrid. Al eerder is op de groei van de vrijetijdsmarkt ingespeeld door in de Boeing 737-toestellen een aantal business-class-stoelen te vervangen door economy class-stoelen.
De KLM heeft voorgerekend dat maandelijks meer dan 50.000 van deze voordeliger economy class-tickets beschikbaar zijn.
Voorts is een nieuw Service Recovery Package geïntroduceerd. Hiermee krijgen passagiers, afhankelijk van de ernst van de vluchtverstoring, een telefoonkaart, maaltijdbon, Flying Dutchman-punten en een kortingscoupon voor een volgend ticket. De KLM vergroot met die en andere productverbeteringen in elk geval duidelijk de afstand met de 'simple service'- maatschappijen.