DEN HAAG - De kwaliteit van de zorg in verpleeghuizen laat veel te wensen over. Bewoners hebben nauwelijks invloed op de zorg die ze krijgen. Dat zegt overigens niets over het personeel. Daarover zijn de bewoners wel tevreden.
Dat blijkt uit een onderzoek van Stichting Cliënt en Kwaliteit. Deze overkoepelende stichting deed onderzoek bij 180 tehuizen en ondervroeg zo'n 7000 bewoners. De ondervraagden willen dolgraag meer betrokken worden bij de keuzes die gemaakt moeten worden in de individuele zorg die ze krijgen. Hierover wordt nauwelijks overleg gevoerd, terwijl het toch in de eerste plaats gaat om de kwaliteit van leven van de bewoner.
De zorg die in verpleeghuizen wordt gegeven, ligt al langere tijd onder vuur. Ook vanuit de Inspectie voor de Gezondheidszorg is de afgelopen jaren regelmatig kritiek gehoord. Zo zou er te weinig aandacht zijn voor bijvoorbeeld voeding en drinken. Veel bewoners van verpleeghuizen lijden aan ondervoeding of krijgen per dag te weinig vocht binnen.
Familieleden beklagen zich er in de diverse verpleeghuizen regelmatig over dat er voor het personeel simpelweg te weinig tijd is om hun zieke vader, moeder, oma of opa te helpen met de maaltijd.
Ook liggen bewoners vaak uren te wachten om in of uit bed geholpen te worden. Bovendien wordt uit gemak incontinentiemateriaal gebruikt omdat er geen tijd is de bewoner naar het toilet te helpen. Medicijnen worden niet of niet op tijd gegeven en er is te weinig inzicht in de individuele problematiek van de bewoner.
Stichting Cliënt en Kwaliteit is een landelijke organisatie die zich richt op kwaliteitsbeoordeling van verpleeghuizen en verzorgingsinstellingen. De stichting wil met name de ervaringen van cliënten in beeld brengen.Het rapport zal donderdag worden overhandigd aan de Tweede Kamer. .