AMSTERDAM - Uitgeverijconcern De Telegraaf heeft met de Britse Expomedia Group een driejarige overeenkomst gesloten voor het organiseren van publieksbeurzen. Met deze nieuwe activiteit wil De Telegraaf adverteerders naast kranten, tijdschriften en internet een extra communicatiekanaal bieden. "Het is een nieuwe loot aan de stam", stelt directeur Fred Arp.
Expomedia laat in Amsterdam een gebouw verrijzen met een vloeroppervlak van 10.000 vierkante meter. Dat komt in de buurt van de Amsterdam ArenA te staan. Expomedia-topman Mark Shashoua verwacht dat daar in 2004 de eerste beurzen worden georganiseerd.
De inbreng van De Telegraaf in de samenwerking bestaat onder meer uit het beschikbaar stellen van ruimte in zijn kranten en tijdschriften. Verder delen beide partners de opbrengsten van de gezamenlijke beurzen, die kleinschaliger zullen zijn dan die bijvoorbeeld in de Amsterdamse RAI worden gehouden.
Volgens Arp zullen de evenementen aansluiten bij de kranten en tijdschriften van zijn concern. "Je kunt hiermee veel kanten op. Een woonbeurs is mogelijk, maar ook een vacaturebeurs, trouwbeurs of een klassieke autobeurs behoort tot de mogelijkheden", zegt hij over deze eerste stap van De Telegraaf in het ontwikkelen van evenementenmarketing.
Expomedia neemt de bouw en het beheer van het beursgebouw voor zijn rekening. Dat geldt ook voor andere doorlopende exploitatiekosten. "Als er tijdens een jaar geen enkele beurs wordt gehouden, kost ons dat niets", benadrukt Arp. Volgens hem staat het De Telegraaf verder vrij om te blijven samenwerken met andere beursorganisaties.