AMSTERDAM - Krantenuitgever PCM maakt zich op voor een reorganisatie. De vooruitzichten voor de komende jaren zijn slecht. In september moeten er concrete plannen op tafel liggen. Duidelijk is in elk geval dat er forse maatregelen komen.
PCM, uitgever van onder meer Algemeen Dagblad, de Volkskrant, NRC Handelsblad en Trouw, zag de nettowinst over vorig jaar dalen van €25,6 miljoen in 2000 naar €1,5 miljoen. Vooral de terugloop aan advertenties speelt het bedrijf parten. Ook voor 2003 verwacht PCM een verdere daling van advertentiepagina's.
Volgens de directie van de onderneming helpt de zogeheten kaasschaafmethode niet meer. "Eerder ligt het voor de hand om te kiezen voor nogal onorthodoxe aanpakken", aldus voorzitter van de raad van bestuur Cees Smaling.
De onderneming kent inmiddels een bijna volledige vacaturestop. Smaling kan nog niets zeggen over het aantal banen dat bij een reorganisatie verloren gaat. Ook is volgens hem nog niet duidelijk hoeveel geld deze voorgenomen maatregelen moeten opleveren. De directie heeft als uitgangspunt dat alle kranten uit de PCM-stal een renderende exploitatie moeten hebben. Het bedrijf overweegt om zijn landelijke kranten onder te brengen in aparte business-units met een eigen financiële verantwoordelijkheid. De reorganisatie wordt een van de laatste wapenfeiten van Smaling bij PCM. Eind dit jaar wordt hij opgevolgd door Theo Bouwman, die nu de scepter zwaait bij Sanoma Magazines.