door Fred Pruim DEN HAAG - Er vallen veel minder doden en gewonden bij tunnelrampen, als de betrokken automobilisten zich beter aan de 'tunnel-calamiteitenregels' zouden houden. Dat stellen onderzoeksexperts van de Europese Commissie in Brussel, naar aanleiding van de verschillende zware tunnelbranden die de afgelopen jaren in Europa plaatsvonden.
Vele tientallen mensen kwamen bij deze vreselijke tragedies om, onder wie ook een aantal Nederlanders.
Aan de vooravond van de grote vakantie-uittocht in Europa presenteert de EC dan ook een groot aantal adviezen en waarschuwingen voor de toeristen, die op weg naar hun vakantieadres door bijvoorbeeld de Gotthard-, de Mont Blanc- of de Tauerntunnel heen moeten. De circa 25 'tunneltips' zijn handzaam samengevat in een soort folder.
Volgens de Europese tunnelexperts is vast komen te staan, dat veel slachtoffers in tunnels om het leven kwamen omdat ze bij een calamiteit niet van hun volgepakte voertuig wilden wijken. In plaats van het zoeken naar de dichtstbijzijnde nooduitgang bleven veel mensen in hun wagen wachten, totdat hulpdiensten zouden arriveren om een in brand staand voertuig te blussen. Onder het motto 'red uw leven, niet uw auto' hamert de EC er dan ook op om bij een tunnelbrand zo snel mogelijk de tunnel te verlaten.
Ook komt de Commissie met tips over hoe te handelen bij het inrijden van een tunnel, zoals voldoende afstand houden ten opzichte van de voorganger, lichten aan, niet inhalen, niet stoppen, goed letten op verkeersborden en zonnebril afzetten.
Daarnaast worden adviezen gegeven over wat te doen bij files, zoals het uitzetten van de motor als het verkeer tot stilstand is gekomen. Daarnaast worden de geldende 'tunnel-regels' gegeven over wat een met pech gestrande vakantieganger in een tunnel moet doen.
De ANWB zegt blij te zijn met de adviezen en de waarschuwingen uit Brussel. "Wij hameren al veel langer op de veiligheid in de Europese tunnels, uiteraard ingegeven door een aantal zeer ernstige ongelukken. De plaatselijke autoriteiten kunnen daar het een en ander aan doen, maar de automobilist die de tunnel inrijdt uiteraard óók. Misschien klinken sommige adviezen wat simpel, maar je zou de mensen de kost moeten geven die tóch nog hun zonnebril ophouden als ze een donkere tunnel inrijden", aldus een woordvoerder van de bond.
Volgens de ANWB gaan dit weekeinde bijna een miljoen Nederlanders op vakantie. Een groot aantal daarvan vertrekt met de auto naar het 'zonnige zuiden' en zal dus ook door een bergtunnel heen moeten. "Wie dat wil, kan ook diverse tunneltips nalezen op onze internetsite", aldus de zegsman.
Dit voorjaar nog onderzocht de ANWB samen met haar zusterorganisaties in Europa de veiligheid van de diverse belangrijke tunnels. Hoewel de situatie al wel beter was dan enkele jaren geleden, toen de eerste grote tunnelrampen zich voltrokken, bleek ongeveer een kwart van de in totaal dertig onderzochte onderdoorgangen nog steeds onder de maat te zijn.