ROTTERDAM - Een gebrek aan bergingsopdrachten en uitstel van transportorders hebben Smit Internationale een financiële optater bezorgd. Het Rotterdamse sleep- en bergingsconcern moest gisteren bekendmaken dat het resultaat dit jaar onder het niveau van 2001 zal blijven.
|
Een gebrek aan opdrachten, onder meer op het gebied van zwaar transport, hijswerk en zeesleepvaart, speelt Smit Internationale parten. (Foto: Telegraaf)
|
Hoe groot de winstval precies zal uitpakken, kon de nieuwe topman Ben Vree nog niet zeggen. "We hebben de boeken voor het eerste halfjaar net gesloten dus we weten nog niet exact hoe het zit - ik weet het op een ton nauwkeurig. Maar Smit heeft vorig jaar een reprimande van de beurs gekregen voor de late winstwaarschuwing. Dat was terecht. Dit jaar wilden we het daarom beter doen."
Smit voorspelde eerder dat het resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening "ongeveer" gelijk zal zijn aan dat van 2001. Toen werd €18,7 miljoen winst behaald. Die verwachting is nu dus van tafel. Wel rekent Vree op zwarte cijfers, zowel voor het eerste halfjaar als voor het gehele boekjaar. "Ik ben niet bang dat we als groep in de rode cijfers belanden. Zo dramatisch is het nu ook weer niet."
Smit lijdt pijn in de divisies salvage (berging en wrakopruiming, doorgaans goed voor 25% van het resultaat) en transport & heavy lift (zwaar transport, hijswerk en zeesleepvaart, goed voor 15% van het resultaat). De bergingspoot heeft dit jaar nog geen enkele opdracht binnengehaald terwijl het bij wrakopruiming evenmin wil vlotten. Smit hoopte de met atoomkoppen gevulde neus van de gezonken Russische kernonderzeeër de Koersk te mogen bergen, maar volgens Vree gaan de Russen die klus nu zelf klaren. "De discussie loopt nog, maar ik reken er niet meer op."
Bij transport & heavy lift zijn een vijftal opdrachten uitgesteld, waardoor personeel en materieel werkeloos moeten toezien. "Wij hebben zware bokken liggen waar het cash nu uitloopt", aldus Vree, die geen vervangend werk voor de divisie kon vinden. Hoewel Smit na een bepaalde periode recht krijgt op een vergoeding, zal dat geld pas in 2003 in de boeken kunnen worden opgenomen.
De topman wijt de vertraging van de werkzaamheden (vooral het in elkaar zetten van drijvende olieopslaginstallaties) in deze divisie aan een reeks van incidenten. Toch overweegt Vree een deel van de transport & heavy liftcapaciteit af te stoten. "Ik sluit niet uit dat we materieel gaan verkopen. Of slopen, want ik wil zo'n bok niet bij de concurrent zien terugkeren, natuurlijk." Ook een verkoop van een deel van deze divisie (die thans al een reorganisatie doormaakt) acht de topman mogelijk. "Maar daarover is nog niets besloten, hoor." Volgens Smit draaien de overige twee divisies (havensleepdiensten en terminals) goed. Bij de presentatie van de halfjaarcijfers zal het bedrijf een nieuwe uitspraak over de winstontwikkeling voor dit boekjaar doen.