door Emile Bode AMSTERDAM - De spontaan uitgeroepen kopersstaking tegen de dure euro heeft veel sympathie opgeroepen, maar gisteren niet geleid tot lagere omzetten bij winkels en bedrijven.
Integendeel: bij de winkels van KBB, zoals De Bijenkorf, V&D en de Hema, was het drukker dan op een normale maandag. "Dat komt waarschijnlijk omdat de vakanties in het noorden zijn begonnen en omdat het regende en dan zijn mensen al gauw geneigd de stad in te gaan", zegt woordvoerder Peter van Bakkum van KBB.
Gekkenhuis
Bij IKEA was het zelfs waanzinnig druk. "Een gekkenhuis", zegt woordvoerster Johanna Soutendijk. "Het weer zit ons mee, de vakanties zijn begonnen en daarnaast hebben wij de klanten in alle vestigingen gratis koffie met gebak gegeven. Bovendien heeft IKEA de gulden rechtstreeks naar de euro omgerekend.''In de horeca was het wel behoorlijk rustig, maar dat is gebruikelijk voor de maandag.De Koninklijke Nederlandse Horeca Bond is de aantijgingen dat vooral cafés, restaurants en hotels zich schuldig maken aan enorme prijsverhogingen, meer dan zat. Deze bond meent dat zijn leden allerlei prijsverhogingen, ook van stijgende overheidstarieven, moeten doorberekenen. De bond vindt dat vooral de Consumentenbond een onjuiste voorstelling van zaken geeft.
Radiopresentator Boris van Zonneveld is een van de initiatiefnemers achter de eurostaking. De presentator van het Zuid-Hollandse radiostation Fresh FM riep zijn luisteraars twee weken geleden op om via mailtjes elkaar op te roepen op maandag 1 juli geen producten te kopen.