De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 1 juli 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
SPORT ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Rossi raast maar door
   
 

ASSEN - De 'kathedraal van de motorsport' heeft opnieuw zijn monumentale karakter bewezen tijdens de 72ste Gauloises Dutch TT. Ondanks het wisselvallige weer mocht de TT-organisatie zich niet alleen verblijden met meer toeschouwers dan in voorgaande jaren, maar vooral de eerste MotoGP op het gerenoveerde Circuit van Drenthe bood afgelopen zaterdag zoveel topsport van de bovenste plank dat de kritische geluiden van sommige coureurs over de baanaanpassingen verstomden.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x426, 22kb)
Baros moet zich in alle bochten wringen om in het spoor van Rossi te blijven. (Foto: ANP)
In megaster Valentino Rossi kreeg het publiek de gedroomde winnaar en zelfs Jurgen van den Goorbergh bracht de volgepakte tribunes in extase met zijn beste race in zijn sukkelend seizoen. Dat de fans daarna ook nog eens met een Nederlandse winnaar in de EK-race 250cc een heerlijk toetje kregen voorgeschoteld maakte het racefeest compleet. De kathedraal bleef dan ook kaarsrecht overeind staan.

In het airconditioned motorhome van Honda keek Van den Goorbergh met een gelukzalig gevoel terug op de race waarin hij als tiende was geëindigd, zijn hoogste klassering in 2002. Vooral de manier waarop hij zich vanuit een matige startpositie (vijftiende) binnen de top-tien had gevochten, stemde hem tevreden. Maar belangrijker: het gaf hem weer wat hoop op een vruchtvoller toekomst bij het team van Erv Kanemoto. "Ik was naar Assen gekomen om voor het publiek wat goed te maken. De mensen hebben mij zien knokken. Een enkele keer ben ik zelfs over de grens gegaan, maar voor je thuispubliek wil je wel eens een stapje verder gaan. Ik heb een paar ronden gereden die ik niet zou willen overdoen want die waren zo op de limiet dat je er een volgend keer afschuift. Het is echter de ambiance die je opzweept", bekende de enige Nederlandse MotoGP-deelnemer die eveneens toegaf "zeer geprikkeld te zijn om me niet te laten kisten".

Die opmerking vroeg enige uitleg. Het moet hem niet ontgaan zijn dat zijn kritische kanttekeningen over het team en met name bandenfirma Bridgestone niet in goede aarde waren gevallen. Dat had volgens hem evenwel niets met zijn gretigheid te maken. Dat hij de media schuldig bevond aan lasterpraat, was niet alleen flauw maar paste niet bij een professioneel coureur die een meer dan gemiddeld jaarsalaris verdient en niet voor niets in Monaco resideert. Hij dreigde zelfs even zijn persconferentie af te breken "want de pers probeert ons tegen elkaar op te zetten. Het team en Bridgestone zeggen tegen mij dat zij geen kritiek hebben. Vandaag had niemand met deze motor op deze baan harder kunnen gaan. Het team heeft ook gezien hoe hard ik ervoor heb moeten knokken. Er is in het begin van het jaar wat wrijving geweest maar daarvan is nu geen sprake meer", verklaarde hij op strenge toon. Later wat afgekoeld, merkte hij glimlachend op: "Ach, je moet af en toe eens van je afbijten, maar ik zal me voortaan ook wat diplomatieker moeten uitlaten."

Dat Van den Goorbergh het met zijn tweetakt Honda NSR500 moet afleggen tegen de nieuwe generatie viertakt-machines was geen nieuwtje meer na de allereerste testseries en grands prix. Als dan ook nog eens de meest haalbare resultaten uitblijven, wordt de motivatie zwaar op de proef gesteld. Van den Goorbergh erkent dan ook dat hem dat zwaar viel. "Ik weet echter dat Bridgestone hard werkt, maar als coureur wil je altijd meer en beter. Dat is kennelijk in een productieproces niet altijd mogelijk. Het liefst had ik hier de band willen rijden die we onlangs in Barcelona hebben getest. Dat had een halve tot een hele seconde per ronde gescheeld, maar die band is pas straks beschikbaar. Ik ben wel altijd keihard aan de conditie blijven werken. Ik denk ook dat ik door mijn conditie twee plaatsen heb gewonnen, want het is op het bochtige Assen heel zwaar je motor om te leggen. De meesten waren na afloop helemaal kapot, ook Rossi", meende de Brabander die de toekomst optimistisch tegemoet ziet.

Zijn race op Assen waarin hij op het eind de Duitser Hoffmann het nakijken gaf, heeft hem daarin gesterkt. "Ik heb een fantastische weekend gehad. We hebben bewezen dat de laatste weken zinvol zijn geweest. Ik kan de rondetijden constanter houden. Stapsgewijs gaan we de goede kant op. Vandaag heb ik ook laten zien hoe ik tekeer ben gegaan en thuis hoor in de MotoGP", sprak hij zowel mild als ferm. Die toonzetting verwees vooral naar de toekomst. Van den Goorbergh is niet alleen in gesprek met een aantal grote sponsoren voor volgend jaar ("Die een 'boost' voor de motorsport zullen betekenen"), maar hij lonkt ook duidelijk naar contractverlenging bij Kanemoto. En àls dat in prolongatie uitmondt, houdt dat ook in dat er een viertakt-Honda aankomt, want op de vraag of hij volgend jaar ook viertakt wil rijden antwoordde hij: "Dat moet je anders zien. Ik denk dat er volgend jaar helemaal geen tweetakten meer aan de start zullen komen".

Tijdens een fascinerend gevecht tussen Rossi op zijn Honda RC211V (5 cilinder 4-takt) en Alex Barros op zijn Honda NSR500 (4 cilinder 2-takt) moest de Braziliaan het uiteindelijk afleggen tegen de power die het Italiaanse wonderkind onder zijn gat heeft. Op de droge Drentse slingers kon Barros het op zijn lichte, wendbaarder machine aanvankelijk nog bijbenen en verraste hij iedereen met de koppositie. Rossi zat hem rondenlang op de hielen, waarbij de verschillen op start/finish varieerden van 0,033 tot 0,074 seconde! Met schitterende slotronden met onder andere een tijd van onder de 2.01 (2.00,973) raasde Rossi tenslotte naar zijn zesde seizoenzege en eerste TT-triomf in de Koningsklasse.

De winnaar was echter zo sportief om TT 2000-winnaar Barros uitvoerig in het zonnetje te zetten. "Het was duidelijk dat de tweetakt-rijders op Assen meer tegenstand zouden bieden. Maar het komt hier niet alleen aan op setups en banden, maar ook op emotie en met je hart en verstand rijden. Ik heb echter zelden een rijder in de 500-klasse gezien die zo fantastisch heeft gereden. Alex was werkelijk fantastisch", luidde de diagnose van 'dokter Rossi' wiens WK-operatie verdovend werkt op de concurrentie. Teamgenoot Ukawa kwam vlak voor de finish ten val in de Timmerbocht en verspeelde daardoor zijn vierde plaats, terwijl Loris Capirossi zo ongelukkig crashte dat hij zijn rechterpols op twee plaatsen brak. 'Roodkapje' zal er de komende twee races dan ook niet bij zijn. Alsof Rossi er wakker van zou liggen. Net als Michael Schumacher in de Formule 1 vraagt hij zich af wat hij moet doen om géén wereldkampioen te worden......




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 1 juli 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.