AMSTERDAM - Door invoering van de euro zijn de prijzen in tien maanden tijd circa 1,1 procent gestegen. Dit is eenderde deel van de totale prijsstijging in die periode. Dat blijkt uit onderzoek van de ING groep, dat gisteren bekend is gemaakt.
De verhoging is veel meer dan de De Nederlandsche Bank (DNB) berekende voor begin dit jaar. De ING Groep ontdekte namelijk dat sommige bedrijven de prijzen ver voor of na de invoeringsdatum van 1 januari hebben verhoogd. Dat geldt vooral voor supermarkten, die hun verhogingen uitstelden tot maart en april. Op dat moment zijn de prijzen meer dan gebruikelijk gestegen.
Hoofdschuldigen aan het euro-effect zijn echter de kappers, restaurants, snackbars en cafés. Hun tarieven stegen veel sterker dan de kosten, aldus de onderzoekers. In de kappersbranche lijkt volgens hen zelfs sprake te zijn van excessief misbruik van de euro. Deze branches maakten het leven vanaf januari 0,6 procent duurder.
Hoofd-econoom F. von Dewall van ING overhandigt het onderzoek maandag aan minister Zalm van Financiën.
(ANP)