De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 28 juni 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
SPORT ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Rossi raast onder finishvlag naar voorlopig snelste tijd in koningsklasse
Muzikale rentree
van viertakters

   
 

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 17kb)
Valentino Rossi zet op de eerste officiële trainingsdag van de 72ste Dutch TT de snelste tijd neer.
ASSEN - Na 20 jaar zijn ze weer terug op de TT, de viertaktmachines met hun rond, grommend gebrul alsof een straaljager door de geluidsbarrière schiet. In 1982 was Ron Haslam de laatste viertakter die aan de Nederlandse Grand Prix deelnam (met een 32-klepper Honda NR500), maar hij zou zich nu vele inlaat-, compressie-, arbeids- en uitlaatslagen in de rondte zijn geschrokken als hij de nieuwe generatie grandprixmotoren voorbij zag stuiven. De première van de MotoGP op het Circuit van Drenthe was gisteren vooral een orgasme voor de gehoororganen, waarbij het snerpend gieren van de tweetaktmotoren uit de koningsklasse slechts deden denken aan een krolse kater die vergeefse avances maakt.

Op de eerste officiële trainingsdag van de 72ste Gauloises Dutch TT lieten de viertakters zich gisteren niet alleen horen, maar zij deden ook van zich spreken. Even leek het er tijdens de eerste kwalificatie op dat de viercilinder-tweetaktmachines van de Honda-coureurs Loris Capirossi en Alex Barros om de voorlopige pole position zouden strijden (vandaag is de finalekwalificatie voor zaterdag), maar uiteindelijk hadden toch de viertaktmachines van Valentino Rossi (Honda), Max Biaggi (Yamaha) en Kenny Roberts (Suzuki) het voor het zeggen.

Maar gemakkelijk ging die overrompeling niet. Omdat de 500cc tweetaktmachines lichter zijn dan de 990cc viertakters hebben die voordeel op het bochtige TT-circuit waar je altijd twee bochten vooruit moet denken. Het racefenomeen Rossi, die onder de finishvlag (!) de snelste tijd neerzette (2.01,691 = gem. 178,297 km/u), bekende dat hij vooral in het begin met zijn set-up worstelde. De machine van de Italiaan gedroeg zich bijzonder nerveus in bochtencombinaties "en bij snelheden van ver boven de 200 kilometer is het niet prettig als je niet lekker kunt insturen", aldus de regerend wereldkampioen in de 500cc, intussen MotoGP geheten vanwege de combinatie met viertaktmotoren.

Het was zijn eerste kennismaking met het gereviseerde circuit, dat 22 meter korter is geworden maar met 6027 meter nog altijd aan de maat is. Rossi, die zich erover verbaasde dat de rijders niet geraadpleegd zijn voor die baanaanpassingen, was zeer tevreden over de asfaltering van de piste. "Veel minder hobbels en dat is goed", sprak hij, maar minder content was hij over de modificaties aan de bochten Veenslang en Ruskenhoek.

Zijn grote rivaal Max Biaggi, die afgelopen woensdag 31 jaar werd (Rossi: "We zijn geen vrienden. Nee, ik heb hem niet gefeliciteerd"), maakte zich er niet druk over. "Die bochten zijn moeilijk goed door te komen, maar ze zijn verder oké. Dat ik vanochtend in de vrije training crashte, was omdat ik op het vuile gedeelte reed en mijn voorwiel wegsloeg", vertelde de Marlboro-coureur, die zijn Yamaha M1 (Mission One) aanvankelijk als 'Mission Impossible' bestempelde, maar nu begint in te zien dat aan de Honda-hegemonie geknabbeld kan worden.

'Mister TT' Jaap Timmer, die de motorsport nog steeds op de voet volgt, merkte echter schamper op: "Ach, Honda heeft nog een ijzer op de proefbank staan. Als ze zien dat Yamaha dichterbij begint te komen, komen ze met die motor (nu ca. 220 pk) die nog eens 20 pk extra heeft..."

Niettemin wordt niet alleen vandaag maar vooral morgen op 'raceday' een fascinerend schouwspel verwacht, waarbij de weergoden een rol van betekenis kunnen spelen. Mocht de baan nat zijn, dan is nog helemaal niet zeker dat de viertakters feest zullen vieren. De wendbaarder tweetaktmotoren kunnen dan nog wel eens verrassend uit de hoek (zeg maar bocht) komen. Feest was het in elk geval al wel op de parkeerterreinen rond het circuit, die gisteren al langzaam begonnen dicht te slippen met caravans, campers en tenten. De oergezellige sfeer die bij de TT hoort, rook en hoorde je al van verre.

De organisatie wreef zich ook al voorzichtig in de handen. Zowel woensdag (1350) als gisteren (15.000) waren er ten opzichte van vorig jaar al meer toeschouwers. Gekoppeld aan de tien procent hogere voorverkoop voor de tribunes dan in 2001 klinkt dat TT-president Jos Vaessen c.s. net zo als muziek in de oren als dat orkestrale geluid dat grootheden als Rossi, Biaggi en Roberts met hun viertakten produceren.

Assen. WK wegrace. GP van Nederland, eerste kwalificatietrainingen.125cc: 1. Pedrosa (Spa) Honda 2.11,882 (gem. snelheid 164,519 km/u), 2. Cecchinello (Ita) Aprilia 2.12,199, 3. De Angelis (Sma) Aprilia 2.12,236, 4. Kallio (Fin) Honda 2.12,519, 5. Vincent (Fra) Aprilia 2.12,582, 33. Schouten (Waardhuizen) Honda 2.17,797, 34. Gevers (Berlicum) Honda 2.18,280, 35. Den Bekker (Oss) Honda 2.20,018.

250cc: 1. Melandri (Ita) Aprilia 2.04,520 (gem. snelheid 174,246 km/u), 2. De Puniet (Fra) Aprilia 2.04,596, 3. Nieto (Spa) Aprilia 2.04,725, 4. Elias (Spa) Aprilia 2.05,207, 5. Porto (Arg) Yamaha 2.05,438, 16. Janssen (Ned, Griendtsveen) Honda 2.07,255, 25. Pieper (Putten) Aprilia 2.12,038, 27. Boesveld (Drempt) Aprilia 2.12,248, 28. Politiek (Borne) Honda 2.12,353

MotoGP: 1. Rossi (Ita) Honda 2.01,691 (gem. snelheid 178,297 km/u), 2. Biaggi (Ita) Yamaha 2.01,716, 3. Roberts (VSt) Suzuki 2.01,836, 4. Capirossi (Ita) Honda 2.01,983, 5. Barros (Bra) Honda 2.02,019, 15. Van den Goorbergh (Ned) Honda 2.03,823.

EK wegrace. 125cc, uitslag: 1. Pellino (Ita) Aprilia 12 ronden in 27.10,568 (gem. snelheid 159,678 km/u), 2. Simoncelli (Ita) Aprilia 27.10,664, 3. Bautista (Spa) Aprilia 27.10,714.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 28 juni 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.