ASSEN - Jurgen van den Goorbergh, die toch al geen gelukkig seizoen in de MotoGP doormaakt bij het Honda-team van Erv Kanemoto, dacht zich gisteren in de top-tien van de koningsklasse van de TT te rijden. Hij moest echter genoegen nemen met een voorlopig vijftiende tijd na de eerste kwalificatie. Oorzaak? Een lege benzinetank in zijn snelle ronde!
"Het was maar goed dat ik even een kwartiertje in het gras heb gezeten om af te koelen, want ik was razend. Zoiets mag op dit niveau gewoon niet voorkomen. Ik ben hier niet blij mee. Het team trouwens ook niet. Het is alleen wel gebeurd", zei de topcoureur teleurgesteld.
Dat Van den Goorbergh niet kan opboksen tegen de viertakters was bekend, maar dat het dit seizoen zo beroerd gaat met zijn Honda NSR500, had hij niet bevroed toen hij ook over zo'n succesvolle viercilinder tweetakt-machine kon beschikken.
Het probleem zit hem vooral in de banden van de firma Bridgestone. Niet dat die sloffen niet goed zouden zijn, maar de Japanse bandenfabrikant is momenteel de enige in de MotoGP. Daardoor is er geen referentie. Daarnaast was de Honda NSR500 vooral op Michelin-banden afgestemd. Maar het team boekt langzaam progressie. Dat was ook te merken in de kwalificatie, waarin Van den Goorbergh lange tijd op de achtste plek bleef hangen.
"Met een lange sessie hebben we de snelheid weten op te bouwen. In mijn eerste kwalificatierun werd ik echter opgehouden door Gibernau, die mij niet zag aankomen. Die ronde heb ik toen maar afgebroken, waardoor er een beetje paniek in de pits ontstond toen ik plotseling binnenkwam om een nieuwe achterband te monteren. Met nog drie minuten te gaan wil ik er een 'flying lap' uit persen, maar na de eerste bocht stopte de motor al. Één liter te weinig in de tank. Daar baalde ik vreselijk van. Stel dat het morgen (vandaag) regent, dan blijf je ergens in het middenveld staan."
De andere reguliere Nederlandse grandprixrijder, Jarno Janssen, deed het voor zijn doen goed met een zestiende tijd in de 250cc-klasse, wat uitzicht biedt op WK-punten.