De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 28 juni 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Kartelwaakhond meer op
jacht naar prijsafspraken

Van een onzer verslaggevers

   
 

DEN HAAG - Sinds de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) onderzoek doet naar prijsafspraken in de benzinemarkt, worden bij diverse pompen uiteenlopende kortingen gegeven. De kartelwaakhond heeft bloed geroken en wil zich ontwikkelen tot een jachthond. De NMa heeft stapels oude dossiers weggewerkt en gaat veel meer eigen onderzoeken instellen naar vermeende prijsafspraken in het bedrijfsleven. Zo wordt momenteel in de muziekbranche gespeurd naar oorzaken voor de scherp gestegen cd-prijzen sinds de introductie van de euro.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 14kb)
Anne Willem Kist (links) onderzoekt ook eventuele prijsafspraken in de fietsenbranche.
Dat is gisteren bekend gemaakt door directeur-generaal Anne Willem ('AW') Kist van de NMa bij de presentatie van het jaarverslag over 2001. Kist wil zich niet op de borst kloppen en suggereert geen enkel verband tussen de NMa-controle en de benzinekortingen. Maar toch. De consument profiteert er van en dat maakt het NMa-toezicht op het bedrijfsleven van groot maatschappelijk belang, aldus Kist.

De organisatie, die sinds de invoerig van de mededingingswet in 1998 bestaat, probeert sinds anderhalf jaar een vinger te krijgen achter de onderlinge afspraken die benzinemaatschappijen en pomphouders hebben gemaakt om de prijs te beïnvloeden. Automobilisten en maatschappelijke organisaties klagen al vele jaren dat brandstof hier om onduidelijke redenen veel duurder is dan in bijvoorbeeld België en Duitsland.

De NMa heeft inmiddels vastgesteld dat er afspraken worden gemaakt in de benzinebranche, maar beslist op z'n vroegst eind dit jaar of deze afspraken vallen onder het kartelverbod.

NMa-topman Kist kondigde aan dat hij binnenkort bekend zal maken of er illegale prijsafspraken gemaakt worden in de fietsenbranche. Of ook in deze sector kortingen gegeven worden sinds de kartelwaakhond op jacht is kon Kist niet aangeven. "Ik heb voor mijzelf noch voor familie een fiets gekocht, maar ik rijd wel auto."

Voor de invoering van de euro op 1 januari jongstleden was de NMa al een onderzoek gestart naar vermeende prijsafspraken in de horeca. Die konden echter niet worden aangetoond. Hoewel burgers en politiek zich zwaar beklagen over de gestegen euro-prijzen in tal van sectoren, ziet Kist geen aanleiding om de horeca binnenkort opnieuw op de korrel te nemen.

Daarentegen wordt in de cd-branche wel een 'scan' uitgevoerd naar de prijzen die sinds de komst van de euro sterk gestegen zijn. Volgens Kist zijn er nog niet voldoende concrete bewijzen om een officieel onderzoek te starten naar verboden prijsafspraken.

Uit het jaarverslag blijkt dat de Nma vorig jaar 11 onderzoeken is gestart naar geheime kartel en misbruik van economische machtsposities.

Kist wil burgers de mogelijkheid geven om mee te denken over misstanden die de Nma zou moeten onderzoeken. Via de Consumentenbond en andere organisaties, maar ook via de speciale kliklijn (die al 50 tips over de bouwfraude heeft opgeleverd) kunnen mensen nieuwe prioriteiten aandragen.

De NMa-topman benadrukte dat hij zijn eigen lijstje heeft waarop onder meer de telecomsector, de bouwfraude, de zorgsector, de financiële sector en de vervoerswereld prijken. Volgens zijn personeel meer dan voldoende om mee bezig te zijn, maar Kist sluit niet uit dat hij in de prioriteitstelling ruimte maakt wanneer een burger een gouden tip aanlevert.

In 2001 werden minder fusies en overnames gemeld bij de NMa: 135 in 2001 tegen 197 in 2000. Kist ziet een ontwikkeling dat bedrijven - nu de NMa steeds meer spelregels en bijbehorende straffen heeft vastgesteld - vooraf inschatten of hun plannen kans van slagen hebben. Overnames gaat niet door of worden aangepast aan de regels als bedrijven op voorhand problemen voorzien.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 28 juni 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.