De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 28 juni 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Patiënten willen meer
uitleg ziekenhuisarts

Van onze medische redactie

   
 

DEN HAAG - Patiënten vinden dat ze in ziekenhuizen te weinig informatie over hun behandeling en over mogelijke bijwerkingen krijgen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond naar de patiëntvriendelijkheid van ziekenhuizen. Ook menen de ondervraagde patiënten dat ze onvoldoende kunnen meebeslissen. Bovendien hebben ze behoefte aan meer steun en hulp van de arts.

De Consumentenbond vroeg ruim 40.000 patiënten naar hun ervaringen. In totaal werden 42 ziekenhuizen onderzocht. Een groot deel van de patiënten is ontevreden over de manier waarop ze in de zorginstellingen worden voorgelicht. Ze zeggen niet alleen onvoldoende informatie te krijgen over de bijwerkingen en gevolgen van hun behandelingen, maar artsen en verpleegkundigen geven bovendien vaak tegenstrijdige informatie.

Recht

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (600x400, 57kb)

De patiënten klagen verder over de moeilijke bereikbaarheid van de arts en vinden dat er een gebrek is aan privacy in het ziekenhuis tijdens vertrouwelijke gesprekken. De Consumentenbond pleit met name voor verbetering van de informatievoorziening. "In feite is goede informatie bij ontslag en nazorg een wettelijk recht. Dit krijgt in de praktijk echter onvoldoende invulling", aldus de bond.

Ondanks de vele klachten geeft ruim 90 procent van de ondervraagde patiënten aan bij een nieuwe ziekenhuisopname toch weer naar dezelfde zorginstelling te gaan.

De onderzochte ziekenhuizen werden op zes specialismen en twee afdelingen beoordeeld. Het gaat om cardiologie, interne geneeskunde, orthopedie, chirurgie, gynaecologie, KNO, de röntgenafdeling en bloedafdeling. Daarbij werd gekeken naar de informatie, bejegening, service, ontslag en nazorg.

De locatie St. Clara van het Medisch Centrum Rijnmond in Rotterdam komt als slechtste uit de bus. Dit ziekenhuis scoorde bij maar liefst vier van de acht onderdelen als slechtste. Het Medisch Centrum Molendael in Baarn haalt de hoogste score. Deze kliniek kwam bij twee onderdelen als beste uit de bus.

De Consumentenbond wil de test de komende twee jaar uitbreiden naar alle ruim honderd ziekenhuizen in Nederland. De bond wil de instellingen dan ook gaan toetsen op de beschikbare behandelingen en technieken en op de kwaliteit van de zorg. Hierdoor worden bijvoorbeeld ook het aantal infecties, de ligduur en de duur van een routineoperatie in kaart gebracht. "Met deze informatie kunnen consumenten uiteindelijk zelf ziekenhuizen vergelijken en kiezen waar zij willen worden behandeld", aldus de Consumentenbond.

De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) is bereid de aanbevelingen van de Consumentenbond over te nemen. "De informatieplicht is een professionele verantwoordelijkheid", aldus vice-voorzitter R. Peters. "Dit is dus een belangrijke les die we als ziekenhuizen uit dit onderzoek kunnen trekken. Maar het moet ons ook mogelijk worden gemaakt die verantwoordelijkheid waar te maken. Daarom moeten er minder regels en meer geld komen."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 28 juni 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.