door Jeroen Hendriks en Rob Sebes AMSTERDAM/DEN HAAG - De omstreden, nieuwe fiscale regeling voor de auto van de zaak wordt aan de kaak gesteld door het gerenommeerde belastingadvieskantoor Deloitte en Touche. Een Kamermeerderheid van CDA, LPF en VVD steunt de actie.
Sinds 1 januari wordt een automobilist door de fiscus fors aangeslagen over de woon-werkkilometers die hij rijdt in zijn bedrijfs- of leasewagen. Ook loodgieters, storingsmonteurs en anderen die in een bestelbusje van hun werkgever rijden, moeten sinds dit jaar belasting betalen over hun woon-werkverkeer, maar deze regeling is na een storm van protesten aanmerkelijk versoepeld door PvdA-staatssecretaris Bos (Financiën).
En daar zit 'm nu net de kneep. De Nederlandse belastingdienst lapt daarmee het gelijkheidsbeginsel, een van de grondregels uit het belastingrecht, aan zijn laars, stelt Deloitte en Touche.
De Tweede Kamer heeft begrip voor de actie. De LPF wil dat het nieuwe kabinet korte metten maakt met de huidige fiscale bijtellingsregeling voor de auto van de zaak. LPF-leider Herben vindt haar onrechtvaardig.
VVD-woordvoerder De Vries stelt dat één van de eerste taken van de nieuwe staatssecretaris van Financiën de aanpassing van de huidige bijtellingsregeling moet zijn. CDA'er Eurlings vindt dat de fiscale ongelijkheid moet worden aangepakt.
In een speciale uitgave van Deloitte en Touche krijgen auto-van-de-zaak-rijders haarfijn uitgelegd hoe zij bij de belastingrechter in beroep kunnen gaan tegen de nieuwe bijtellingsregeling.Deloitte en Touche stelt dat de belastingrechter het woon-werkverkeer weer zou moeten aanmerken als onbelaste, zakelijke kilometers.