De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 26 juni 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Treinverbod voor
raddraaiers

   
 

door Gijsbert Termaat AMSTERDAM - Zakkenrollers, zwartrijders, straatrovers en anderen die voor overlast zorgen op de Schiphollijn krijgen met ingang van vandaag van politie en justitie een trein- en stationsverbod opgelegd. Dit in een uiterste poging de veiligheid in de trein en op de perrons weer terug te brengen, nadat voorgaande maatregelen te weinig effect sorteerden.

Als de ingrijpende sanctie van verboden een succes is, zal de maatregel landelijk ingevoerd worden op probleemlijnen van de Nederlandse Spoorwegen, waar conducteurs en reizigers voortdurend geconfronteerd worden met diefstallen, bedreigingen en intimidaties.

Dat zei president-directeur van de NS, de heer K.J. Noordzij gistermorgen tijdens de presentatie van een plan van aanpak om korte metten te maken met overlast veroorzakende personen.

Naast de NS participeren ook het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD), regiopolitie Amsterdam-Amstelland, GVB, stadsdeel Slotervaart/Overtoomse Veld en justitie in de hoofdstad in het project.

Onverlaten

"De toenemende golf van incidenten op de Schiphollijn vroegen om een gerichte aanpak", aldus Noordzij. Alleen met een keiharde aanpak kunnen we de reiziger op dit traject weer een gevoel van veiligheid teruggeven in de trein. Dat dit moet gebeuren met impopulaire maatregelen is even niet anders."

De positie van station Lelylaan staat centraal in de aanpak, omdat hiervandaan de meeste criminele activiteiten worden ontplooid. "We treffen dan ook specifieke maatregelen. Vanaf heden zijn er geen zeven in- en uitgangen meer, maar nog maar één. Tasjesrovers, zakkenrollers en andere onverlaten wordt het daardoor moeilijker gemaakt om vluchtwegen te zoeken", aldus Noordzij, die zegt dat nu ook makkelijker en met minder mensen toegangscontroles kunnen worden uitgevoerd.

Ook het GVB zal daar profijt van trekken en ook vaker controles uitvoeren bij de ingang voor tram en metro. "Vooralsnog gaan wij niet over tot het uitvaardigen van verboden", zegt GVB-directeur G. Kroon, "maar uitsluiten voor de toekomst doe ik het niet."

Naast de genoemde aanpak zullen in de trein, metro en tram extra surveillances worden uitgevoerd, terwijl op station Lelylaan permanent cameratoezicht komt. Ook zal een particulier bewakingsbedrijf toezicht houden tot en met vertrek van de laatste trein.

Wijkteamchef Peter Slort van de Amsterdamse politie is blij met de gezamenlijke aanpak. "Er moest iets gebeuren, want zoals het nu ging kon het niet langer. De afgelopen drie maanden hebben we alleen al op station Lelylaan 8000 mensuren in moeten zetten om de criminaliteit in te perken."

Vooralsnog geldt de sanctie van trein- en stationverboden alleen op de zogenaamde west- en zuidtak van de Bijlmermeer naar Sloterdijk en Centraal Station naar Schiphol. "Overlastveroorzakers krijgen in eerste instantie een 24-uurs verbod", zegt Slort. "Bij herhaling volgt een verbanning van twee maanden en zes maanden. Wordt het verbod overtreden dan volgt vervolging door het OM."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 26 juni 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.