De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 26 juni 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Oranjefonds kan niet
op eigen benen staan

   
 

door Jan-Kees Emmer AMSTERDAM - Het Oranjefonds, het nationaal huwelijksgeschenk voor prins Willem-Alexander en prinses Máxima wordt opgeheven. Het fonds zou volgens ingewijden te weinig slagkracht hebben.

De activiteiten van het fonds waarvoor ter gelegenheid van het huwelijk van de prins en prinses 3,6 miljoen euro werd ingezameld, worden overgedragen aan het aanmerkelijk sterkere Juliana Welzijnsfonds.

Bestuursvoorzitter H. Wijers van het Oranjefonds maakt de precieze details over het "opgaan" van zijn fonds in het Juliana Welzijnsfonds vanmiddag bekend.

Het Oranjefonds was bedoeld voor nieuwe initiatieven in de multiculturele samenleving: activiteiten die zich richten op jeugd, cultuur, sport en onderwijs. Deze worden overgenomen door het Julianafonds, wiens doelstellingen nauw aan het Oranjefonds verwant zijn.

De huidige betrokkenen rondom het fonds hebben een spreekverbod opgelegd gekregen. Zo weigert de oud-voorzitter van het Nationaal Oranjecomité, G. Key, iets over de fusie te zeggen. Het huwelijkscadeau voor het paar werd niet onder een gelukkig gesternte geboren. Het lukte het bestuur niet om draagvlak voor het fonds in de maatschappij te creëren. De donaties kwamen maar mondjesmaat binnen. Zelfs na een publicitair slotoffensief waarbij de omroepen veel zendtijd voor reclame beschikbaar stelden, werd uiteindelijk slechts 3,6 miljoen euro bijeen geschaard. Een groot deel hiervan was afkomstig van grote organisaties. Zo bracht De Postcodeloterij 1 miljoen euro in.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 26 juni 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.