AMSTERDAM - Het Franse supermarktconcern Casino ziet definitief af van de overname van Laurus, als de Ondernemingskamer vandaag besluit de uitvoering van de transactie te bevriezen. Een aantal aandeelhouders, onderwie grootaandeelhouder Eric Albada Jelgersma, heeft hier eerder deze week om verzocht. "Als we niet snel beslissen komt onze eigen positie in gevaar", stelt Casino-topman Pierre Bouchut.

|
Jean-Brice Hernu (l) en Pierre Bouchut ...dulden geen uitstel...
|
Het geduld van Bouchut is op. Samen met medebestuurder Jean-Brice Hernu, die tevens de contactman van Casino voor Laurus is, kwam hij gisteren naar Nederland om zijn kant van de zaak te belichten aan de vooravond van de overmorgen te houden aandeelhoudersvergadering, waarop het groene licht voor de transactie moet worden gegeven.
Bouchut windt er geen doekjes om: Casino staakt de overnamepoging als de rechter de 'opstandige' aandeelhouders hun zin geeft. Volgens hem brengt uitstel Casino in een zeer lastige positie. "Het gaat om een uitstel voor onbepaalde tijd. Hieraan stel ik onze groep niet bloot. Stel je even onze positie voor. Uitstel leidt tot veel spanning en verwarring in onze organisatie en bij aandeelhouders. Mijn aandeelhouders houden niet van onzekerheid."
Daarnaast gaat het volgens Bouchut niet alleen om de positie van Casino, maar ook om die van de banken. "Het hele financieringsplan is getekend door de banken op voorwaarde dat de aandeelhouders op 28 juni instemmen met de overname. Ik kan wel zeggen dat uitstel mogelijk is, maar dan verlies ik de financiering van de banken. Bij uitstel zouden we opnieuw met ze moeten onderhandelen en dat doe ik niet." Bouchut is verbaasd over de aanval van Eric Albada Jelgersma, die inmiddels zelf aan een alternatief voor de door hem verfoeide Casino-deal werkt. "Albada Jelgersma was op de hoogte van de onderhandelingen. Ik heb zelden contact met hem gehad. Zijn reactie in de laatste weken kwam als een verrassing. Er bestaan veel relaties tussen Albada Jelgersma, de raad van bestuur en de banken die voor mij moeilijk te doorgronden zijn."
De Fransman zegt geen commentaar te willen geven op de haalbaarheid van de plannen van Albada Jelgersma, maar laat er zich desalniettemin sceptisch over uit. "Als hij heeft gesproken met andere mogelijke partners voor Laurus zouden we dat wel weten. De financiering die hij nodig denkt te hebben voor de redding van Laurus is veel te laag. Het totale reddingspakket van Laurus dat er nu ligt, komt neer op €1,6 miljard. Je kunt het niet doen voor €260 miljoen zoals Albada Jelgersma voorstelt. Een alternatief moet rond de €1,5 miljard uitkomen anders koop je even tijd maar bied je geen oplossing."
En structurele oplossingen zijn hard nodig bij Laurus, zo schetst Hernu.
"Laurus was een bedrijf dat te snel was gegroeid en grote moeite had met het integreren van de diverse bedrijfsonderdelen. Er was geen duidelijke merkenstructuur, het verschil tussen Edah en Super de Boer was niet duidelijk. Binnen de ketens waren er ook grote verschillen in de winstgevendheid van winkels. Laurus had te kampen met gedemotiveerd personeel en ontevreden franchise-houders."
Bij de aanvang van het boekenonderzoek werd echter het grootste probleem van Laurus al snel duidelijk: het totale gebrek aan overzicht door slechte en verouderde it-systemen. "Het management-informatiesysteem van Laurus is een chaos. Er waren geen gegevens voorhanden voor een goede analyse van de boeken." Om toch een oordeel te kunnen vormen over de waarde van Laurus nam Casino zijn toevlucht tot een onorthodoxe methode waarbij een team van managers alle 900 supermarkten bezocht. Zelf heeft Hernu er hiervan 156 voor zijn rekening genomen, Bouchut 56. Met de gegevens, die varieerden van de winkelinrichting tot het geld dat volgens de winkelmanager nodig is om winstgevend te worden, heeft Casino een eigen database aangelegd. Het zal volgens Hernu nog zeker 2 jaar duren om een goed it- en managementinformatiesysteem bij Laurus op te bouwen. "De positie van Laurus kan niet worden gered met een emissie. Naast geld brengt Casino ook kennis en ervaring in en synergie op het gebied van inkoop."
Op de beschuldiging dat Casino het noodlijdende Laurus voor een prikje wil inlijven, reageert Bouchut gedecideerd. "Wij nemen hier ook een risico. We steken veel geld in het bedrijf en het is niet zo zeker dat onze aandeelhouders hier blij mee zijn. We zetten onze reputatie op het spel bij de herstructurering van het bedrijf. Er moet nog veel gebeuren en we zijn nog niet zeker over de uitkomst. Als men nu al zo zeker is dat we een koopje hebben waarom zijn er dan niet meer kandidaten? Alle spelers, zoals banken en de concurrentie, kennen de situatie. Ik ga er van uit dat er contacten met anderen zijn geweest en dat zij zijn afgehaakt."
Als de rechter er geen stokje voor steekt en de aandeelhouders overmorgen instemmen met de overname, dan zal Casino zich in eerste instantie op de Nederlandse activiteiten richten. De verliesgevende Spaanse en Belgische activiteiten zullen worden geherstructureerd en daarna verkocht.
In Nederland mikt Casino op drie winkelformules: een luxeformule voor in de binnensteden, de traditionele supermarkten en een discount-formule. De winkels zullen een ander uiterlijk krijgen en lagere prijzen. De bestaande namen zullen worden gehandhaafd. "Een merknaam daar speel je mee, maar je laat hem niet verdwijnen", concludeert Bouchut.