AMSTERDAM - Grote en kleine personenauto's, maar ook terreinwagens en sportwagens worden steeds botsveiliger. Dat blijkt uit de laatste resultaten van EuroNCAP, die gisteren werden gepresenteerd en waarin de Mercedes C-Klasse als tweede auto ooit (na de Renault Laguna) een vijfsterren- resultaat haalde. Bij de test worden auto's met een snelheid van 64 kilometer per uur tegen een vervormbaar stootblok gereden.
De Mercedes C werd ook vorig jaar al eens door EuroNCAP gecrasht en haalde toen vier sterren. Omdat er nu een actief waarschuwingssysteem (zowel een optisch als akoestisch signaal) voor het dragen van de veiligheidsgordel in is aangebracht, haalde de Duitse auto echter twee extra punten en een ster méér.
Het stimuleren van het gordelgebruik wordt door EuroNCAP uitermate belangrijk gevonden. Volgens professor Claes Tingvall, directeur van een groot Zweeds veiligheidsinstituut, kunnen daardoor talloze levens worden bespaard. "In Zweden blijkt maar 50% van de inzittenden bij een zware crash de gordel te hebben gedragen. Als dat Europees naar 95% kan worden gebracht, scheelt dat op jaarbasis zeker 7000 slachtoffers", aldus Tingvall.
De botsveiligheid van auto's in het algemeen is tegenwoordig goed. Van de zestien wagens die dit keer door EuroNCAP werden gecrasht, haalden er dertien vier sterren en slechts drie een driesterrenresultaat. Daaronder twee terreinwagens, de Jeep Cherokee en de Opel Frontera.
Dat ook dit soort auto's echter veilig kan zijn, wordt bewezen door de Honda CR-V en de Range Rover, die allebei vier sterren haalden. De Japanse auto blonk bovendien uit in voetgangerveiligheid. Daarmee is het over het algemeen nog maar pover gesteld. Vijftien van de geteste wagens kwamen niet verder dan één sterretje, maar de Honda haalde drie sterren.
Ook open sportwagens zijn vandaag de dag veilig. EuroNCAP crashte de Mazda MX-5, Mercedes SLK en Honda S2000, die alle vier sterren verwierven. In het segment van kleinere auto's waren er vier sterren voor Audi A2, Mini, Opel Corsa en VW Polo. De twee laatstgenoemde auto's bewijzen dat de invloed van de EuroNCAP crashtest op de auto-industrie steeds sterker wordt. De Corsa kreeg bij een eerste test in 1997 maar twee sterren. Ook de VW Polo had er voorheen slechts drie.