De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 25 juni 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Philips investeert fors in
opmars plat beeldscherm

   
 

SEOEL - Philips gaat samen met de Zuid-Koreaanse elektronicafabrikant LG één miljard dollar investeren in uitbreiding van de productiecapaciteit van lcd-panelen. De vraag naar deze panelen, die worden ingebouwd in platte beeldschermen, is zo groot, dat opnieuw een belangrijke investering wordt gedaan. De fabriek voor deze modules is nog maar pas geleden geopend.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 16kb)
Eind 2003 worden er 120.000 glasplaten gefabriceerd.
Drie jaar geleden richtten Philips en LG de joint venture LG.Philips LCD op. Sindsdien hebben beide partijen in totaal meer dan $3 miljard geïnvesteerd in nieuwe productiefaciliteiten.

De laatste investering, die gisteren bekend werd gemaakt, betekent een verdere uitbreiding van de meest geavanceerde fabriek ter wereld voor zogenoemde actieve tft-lcd-panelen. Dit soort modules is geschikt voor inbouw in monitors van desktop-pc's, notebookcomputers en lcd-televisies. De 300 kilometer ten zuiden van de Koreaanse hoofdstad Seoel gelegen fabriek is de eerste van de zogenoemde vijfde generatie lcd-panelen.

Daarbij is het technisch mogelijk panelen van één tot anderhalve meter breed te maken.

LG.Philips LCD is momenteel in staat tot de productie van stukken glas van 1 bij 1,2 meter. In de eerste helft van 2003, wanneer de extra productiecapaciteit gereed komt, wordt dat 1,1 bij 1,25 meter. Eind 2003 moeten er uit de Koreaanse fabriek 120.000 van deze immense glasplaten per maand kunnen rollen. Hoe groter de omvang van het glas, des te meer panelen voor beeldschermen hieruit kunnen worden gesneden. In dezelfde tijd kan een fabriek dus meer modules vervaardigen.

Volgens Allard Bijlsma, algemeen directeur van Philips PC Peripherals Europa, betekent dit een enorme kostenbesparing. "De toegenomen productiviteit kan aan de consument worden doorgegeven in de vorm van prijsverlagingen", aldus Bijlsma. Gevolg is dat de nu nog vrij prijzige lcd-schermen binnen het bereik van meer consumenten komen. Door de huidige schaarste is tijdelijk een eind gekomen aan de prijsval van lcd-schermen. Tussen begin 2000 en eind 2001 was sprake van spectaculaire prijsdalingen. Maar het laatste halfjaar overtreft de vraag de beschikbare productiecapaciteit. De nieuwe investering van LG.Philips LCD zal eraan bijdragen dat de schaarste eerder voorbij is.

David Barnes, strategieconsultant van Philips, verwacht dat het tekort eind volgend jaar zal zijn opgeheven. De extra productiecapaciteit waartoe is besloten, geeft LG.Philips LCD tevens meer flexibiliteit bij de productie. Volgens Barnes wordt het gemakkelijker de productiecapaciteit aan te passen aan de meest gangbare formaten. Om de consument niet onnodig in verwarring te brengen is het naar zijn mening belangrijk dat een zekere standaardisatie in beeldschermformaten optreedt. De markt is gebaat bij comptabiliteit. De afnemer vraagt om steeds grotere beeldschermen nu dvd en video op de computer gemeengoed worden. Bovendien willen gebruikers met meerdere applicaties tegelijk kunnen werken. Bij de heel grote monitors wordt het makkelijker twee of meer beelden tegelijk te bekijken.

Momenteel domineren de 15 inch tft-lcd-schermen. Volgens Barnes wordt dat volgend jaar 17 en 18 inch, enkele jaren later gevolgd door 20 inch lcd-schermen. Op den duur zullen schermen van meer dan 20 inch gewoon worden.

LG.Philips LCD denkt bij uitstek van deze trend te kunnen profiteren als fabrikant van met name grotere panelen. De Nederlands-Koreaanse joint venture is volgens het onderzoeksbureau Stanford Resources sinds 2000 marktleider op het gebied van actieve lcd-schermen. Momenteel heeft Samsung een iets grotere productiecapaciteit. Maar de gisteren aangekondigde uitbreiding brengt LG.Philips LCD weer vooraan in de race. De joint venture maakt panelen in alle maten, variërend van 15 inch tot boven de 30 inch. In tegenstelling tot Samsung wordt het merendeel van deze panelen geleverd aan andere fabrikanten. Tot de beste klanten behoren IBM, Apple, HP Compaq, Gateway, Dell, Fujitsu Siemens en Toshiba. Zelfs Sony koopt bepaalde formaten panelen in.

De markt voor lcd-panelen groeit als kool. Alleen al voor de inbouw in desktop-monitors en zeer grote televisies zullen dit jaar 31 miljoen eenheden worden verkocht. In 2006 zal dit aantal zijn gestegen tot 105 miljoen. Behalve op het gebied van lcd-technologie heeft Philips met LG ook nog een 50/50 joint venture voor de traditionele crt-beeldbuizen. Dit samenwerkingsverband met een jaaromzet van $4 miljard is marktleider bij de beeldbuizen voor computers en televisies. Vorig jaar verkocht deze combinatie 60 miljoen beeldbuizen bij een totale wereldmarkt van 269 miljoen stuks.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 25 juni 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.