De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 25 juni 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Stormloop in Korea op
Nederlandse producten

Van onze verslaggevers

   
 

SEOEL - Het Nederlandse bedrijfsleven vaart wel bij de triomfen van Guus Hiddink als coach van het Zuid-Koreaanse nationale voetbalteam. De tot nationale held gebombardeerde Hiddink zorgt voor een onverwachte explosie in de verkoop van Nederlandse producten.

Bierbrouwer Heineken zag de verkoop van zijn bier sinds het begin van het WK stijgen met 15%. De Koreaanse brouwers liepen 30% terug.

De verkoop van andere buitenlandse bieren stagneerde tijdens het WK.

Heineken is in Zuid-Korea het op een na populairste biertje.

"De Koreaanse klanten herkennen Heineken als een Nederlands merk. Sommige bareigenaren vertellen ons dat klanten alleen nog maar Heineken willen", aldus Park Jin-Hyung, een marketing manager van ICM Korea. Het bedrijf zegt na het WK een grote reclamecampagne te willen lanceren met als thema: 'Welk land produceert Heineken?'

Ook Grolsch deint mee op de golven van Hiddinks succes. Het in Zuid-Korea vrij onbekende biertje zag de verkoop vanaf de start van het WK tot 20 juni verdrievoudigen tot 1900 kratten.

Momenteel opereren er in totaal 279 Nederlandse bedrijven in Korea, waaronder Philips Korea, ABN Amro, Unilever, Royal Dutch Shell en Akzo Nobel. Na de VS en Japan is Nederland de grootste investeerder in Korea met een totaal aan investeringen van 10,6 miljard dollar.

De 'Hiddink-hype' treft ook al het Achterhoekse dorp Varsseveld, de geboortegrond van Guus Hiddink.

Het 6000 zielen tellende kerkdorpje wordt overspoeld door Koreanen. Multinational Samsung reist vandaag met vier bussen fans af naar de Achterhoek om samen met de Varssevelders het voetbalfeest mee te maken, terwijl Koreaanse tv-ploegen blijven overnachten om vanuit de Achterhoek aan het thuisfront te berichten.

Gemeentewoordvoerder Wim Maatman ziet onverwachte problemen opdoemen: "Wat heeft Varsseveld te bieden en waar laat je al die Koreanen overnachten?"

Een van de oplossingen is volgens hem de gasten onder te brengen op de minicampings van plaatselijke boeren.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 25 juni 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.