De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 25 juni 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Snelweg A9 hardste
stijger in file top-50


A2 allergrootste bron ergernis

   
 

door Jeroen Hendriks en Dominique Weesie AMSTERDAM - De drukte op de Nederlandse snelwegen is vorig jaar weer spectaculair toegenomen. In 2000 kwam er voor het eerst sinds jaren een eind aan de groei van de files, maar vorig jaar was het weer raak: een toename van 14 procent.

Dat blijkt uit de file top-50 die is opgesteld door de Verkeersinformatiedienst (VID) die de dagelijks verkeersinformatie op radio en televisie verzorgt.

De A2 Den Bosch-Utrecht bij Everdingen, in beide richtingen, staat aan kop van de gruwelhitlijst. De snelweg heeft maar liefst 12 vermeldingen in de top-50 en is daarmee met afstand de grootste bron van ergernis. Uit het onderzoek blijkt echter dat de A9 Alkmaar-Amstelveen sterk in opkomst is.

De verkeersdrukte wordt gemeten in kilometerminuten: het aantal minuten dat er een file heeft gestaan, vermenigvuldigd met de lengte van de files in kilometers. In 2001 telde de VID in totaal 9.658.964 kilometerminuten.

De VID baseert zich met de berekeningen op cijfers van Rijkswaterstaat. Die dienst van het ministerie van Verkeer komt zelf pas in augustus met de eigen file top-50.

"Wij kregen veel vragen over de filedrukte. Omdat de informatie van het ministerie maar uitblijft, zijn wij zelf gaan rekenen", aldus VID-zegsman Potgraven.

Verbolgen

Rijkswaterstaat is zeer verbolgen over de VID-actie en bezweert dat het eindbeeld over 2001 nog niet kan worden gegeven omdat ambtenaren nog werken aan de analyse van de fileoorzaken.

Uit het VID-onderzoek blijkt ook dat de eerste maanden van dit jaar rustiger zijn geweest. Tot half juni loopt de congestie iets achter bij dezelfde periode vorig jaar. De oorzaken zijn volgens het VID onder meer de gunstigere weersomstandigheden, wegverbeteringen en de verslechtering van het economische klimaat. Minder economische groei leidt tot minder files.

De aankondiging van de zomerfiles, vanwege de werkzaamheden aan zeven verkeersaders, is slecht gevallen bij de Bovag. De autobranche-organisatie vraagt zich af of Rijkswaterstaat heeft nagedacht of er nog voldoende alternatieven overblijven voor vakantiegangers die de komende weken naar het zuiden afreizen.

De Bovag noemt het prima dat er aan de weg wordt gewerkt, zeker wanneer dit ten goede komt aan uitbreiding van het bestaande wegennet. Woordvoerster G. Jansen: ,,Wij verwachten wel dat het ministerie van Verkeer dit gaat communiceren aan de weggebruikers."

Aan de eis van de Bovag lijkt te worden voldaan. Het ministerie gaat vanaf morgen middels paginagrote krantenadvertenties informeren over de vele werkzaamheden.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 25 juni 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.