De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 22 juni 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
SPORT ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Coulthard onderwerp van roddelpraat

door Coo Dijkman

   
 

NÜRBURGRING - Sinds de vrijdagtrainingen in de Formule 1 niet meer medebepalend voor de startopstellingen van een Grand Prix zijn, hecht niemand meer veel waarde aan de uitslag van die dag. Als je na afloop de commentaren hoort en leest van de elf teams, dan heeft iedereen altijd "een vruchtbare dag" achter de rug, die veelbelovend is voor de kwalificatie en race. Eerlijkheidshalve voegen de rijders en teammanagers er echter in de Engelse voertaal onmiddellijk aan toe dat het 'a typical Friday-session' was.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x287, 16kb)
Coulthard uit de pitsbox van de Nürnburgring. (Foto: AP)
Dat McLaren-Mercedes-coureur David Coulthard op zijn Michelin-banden gisteren bovenaan het tijdenlijstje van de Grand Prix van Europa stond, maakte op Kees van der Grint dan ook nauwelijks indruk. De Nederlander, die namens Bridgestone speciaal belast is met de bandenkeuze voor het Ferrari-team, sprak schouderophalend: "Coulthard heeft met heel weinig benzine in de wagen die tijd neergezet. Nou, dat is leuk voor hem, maar straks is er een andere dag."

Of er bij het McLaren-Mercedes-team opzet in het spel is geweest om met een ultralichte bolide enigszins gekunsteld publiciteit te halen, zal nooit openlijk worden toegegeven. Het is echter wel frappant dat juist Coulthard de knallende krantenkoppen in vooral Engeland en Duitsland zal halen, want rond de Schotse coureur is recentelijk enig rumoer ontstaan. Ex-McLaren-rijder John Watson, die na het beëindigen van zijn carrière tv-commentator werd, verspreidde het gerucht dat het contract van DC na zeven jaar niet meer zal worden verlengd. Toyota noemde hij in dat verband een mooie, nieuwe uitdaging voor de pupil van manager Martin Brundle, ook al een oud-Formule 1-rijder die vanuit zijn sportscartijd nog steeds goede contacten onderhoudt met de Japanse firma 'made in Germany'. De Formule 1-debutant heeft namelijk zijn basis in Keulen.

Schamper riposteerde de Schot, die in weerwil van zijn landsaard nooit zuinig met vrouwen is geweest: "Ach, hij is een oud-coureur, met de nadruk op oud. Ik denk dat ik mijn positie duidelijk heb gemaakt. Van de week heb ik met teambaas Ron Dennis gesproken. Ik kan me de woorden niet meer precies herinneren maar ik heb het op mijn Schotse wijze opgevat." Ofwel: een man een man, zijn woord een woord.

Ook Norbert Haug greep de gelegenheid op de Nürburgring aan het gerucht te ontzenuwen. De (soms knorrige) sportchef bij Mercedes gromde: "Wij discussiëren in het openbaar nooit over onze rijders. Ook niet als een aansprekend artikel op internet staat. Ik zeg alleen dat we een zeer stabiel team zijn en dat zal ook zo blijven. David heeft recentelijk in Monaco (eerste) en Canada (tweede) nog eens laten zien dat hij een topcoureur is. Dat had geen andere rijder beter gekund."

Goede sier maakte Mercedes deze week zeker ook bij de onthulling van een bronzen standbeeld van Juan-Manuel Fangio met zijn Mercedes, waarmee de overleden racelegende in 1954 de Grand Prix op de oude Nürburgring won. Nadat Coulthard en zijn Finse teamgenoot Kimi Raikkonen de ceremonie voor de ingang van het museum mochten voltrekken, hulden zij zich nadien in ouderwetse witte racepakken met stofkappen om 75 jaar na dato met de Mercedes Typ S een toertje te maken. Coulthard kreeg het voorrecht het origineel waarmee Rudolf Caracciola op 19 juni 1927 de eerste race op het Eifel-circuit won, te besturen. "Wat een onbeschrijfelijk gevoel is het om in zo'n legendarische auto te rijden", sprak hij deemoedig.

Of hem eenzelfde gedachte wordt ingegeven na de hedendaagse Grand Prix, mag worden betwijfeld. Zowel Coulthard als zijn team beseft dat de kloof met Ferrari (en in mindere mate Williams-BMW) dit jaar niet meer valt te dichten. Veelzeggend zei Haug dan ook: "We willen dit jaar vooral voortgang boeken met oog op volgend jaar."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 22 juni 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.